سیلی بازار بر آموخته‌های تئوریک دانشگاه

برچسب‌ها :

کسب‌وکار

 

 

اخیرا در یکی از توییت‌هایم نوشته بودم:

 «اگر صرفا با تکیه بر آموخته‌های تئوریک دانشگاه وارد حوزه کسب‌وکار شوید خیلی سریع با سیلی بازار از آن خارج می‌شوید.»

دوستی در پاسخ پرسیده بودند پس راهکار شما برای ورود به حوزه کسب‌وکار چیست؟

این نوشته در پاسخ این دوست عزیز نگاشته شده است:

دقیقا زمانی که به خاطر شرایط بد بازار در وضعیت بحران شدید مالی بودم این جمله را شنیدم:

«کسب‌وکار مثل فوتبال آمریکایی است، کلاه و زره بر تن می‌کنید و صبح که وارد دفتر کار می‌شوید باید منتظر دریافت مشکلات جدید باشید.»

آن زمان واقعیت این جمله را با تک‌تک سلول‌های بدنم حس کردم چون به تازگی وارد دوره‌ای از مشکلات مربوط به کسب‌وکارم شده بودم و اکنون با کوله‌باری از مشکلات حل‌نشده منتظر سررسید نتایج شوم مالی حاصل از این مشکلات بودم که هر روز صبح بر تعدادشان افزوده می‌شد.

وقتی من کسب‌وکارم را شروع کردم تحصیلات دانشگاهی داشتم اما تجربه حضور در بازار نداشتم. با این امید که تجربه بازار خواه‌ناخواه به دست خواهد آمد دل به دریا زدم و شیرجه زدم در دنیای کسب‌وکاری که سرمایه‌ی زیادی هم لازم داشت و داشتم اما ….

 

 

برای ورود به هر کسب‌وکاری باید با دو موضوع آشنایی کامل داشته باشید:

اولی علم آن کسب‌وکار است

و دومی اقتصاد مربوط به آن کسب‌وکار

 

دانشگاه می‌تواند علم کسب‌وکار را به شما بیاموزد اما اقتصاد کسب‌وکار را باید از بازار به دست بیاورید

فرضا کسی که در دانشگاه رشته کامپیوتر می‌خواند در طول چند سال با تنها چیزی که آشنا می‌شود علم کامپیوتر است.

اگر این شخص بخواهد وارد کسب‌وکاری در زمینه کامپیوتر شود هیچ دیدی نسبت به فروش و عرضه و تقاضای محصولات و خدمات در رابطه با کامپیوتر ندارد.

این شخص با تحصیلات دانشگاهی به تنها چیزی که خیلی خوب می‌تواند تبدیل شود کارمندی در یک شرکت است.

علمی که در بازار به دست می‌آید علم اقتصاد رشته کامپیوتر است. این علم به ما می‌آموزد که چگونه دانش نظری و علمی دانشگاه را به کسب‌وکار کامپیوتری و در نهایت به پول تبدیل کنیم.

 

برای هر کسب‌وکاری هم دانش دانشگاهی لازم است هم دانش بازار.

تکلیف دانش دانشگاه معلوم است یا به دانشگاه می‌رویم و در زمینه‌ای که می‌خواهیم اطلاعاتی کسب می‌کنیم یا به صورت خود خوان مفاهیم علمی مربوط به آن زمینه را می‌خوانیم و یا از افرادی که دارای آن علم هستند بهره می‌گیریم.

اما دانش بازار را چگونه به دست آوریم؟

دانش بازار و یا اقتصاد کسب‌وکار چیزی نیست که بتوان با مطالعه یا آموزش صرف به آن رسید باید آن را تجربه کرد باید در بازار بود تا آن را فهمید و درک کرد.

به نظر من برای به دست آوردن دانش بازار نباید مستقیم به داخل آن شیرجه زد، باید دست به عصا حرکت کرد و از طریق درگیر کردن مقدار سرمایه کم و شاگردی کردن افراد خبره بازار کم‌کم خود را به تجربیات ارزشمند مجهز کرد.

 

کمتر کسی را می‌شناسم که بدون داشتن سابقه فعالیت در بازار توانسته باشد کسب‌وکاری را به خوبی مدیریت کند. باید خاک بازار را خورد بعد به فکر راه‌اندازی کسب‌وکار افتاد.

 

 

عضویت در تلگرام

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *