دوره آموزشی اصول پایه‌ای سواد مالی – عادت‌های بد در خرید کردن – قسمت چهارم

برچسب‌ها : ,

 

عادت‌های بد در خرید کردن

 

قبلا گفتیم یکی از حوزه‌هایی که سواد مالی روی آن تاکید زیادی دارد مبحث خرید کردن است.

خرید شامل هر چیزی می‌شود از یک جوراب گرفته تا یک خانه چند میلیاردی.

مهم این است که شما به عنوان خریدار باید پولی به فروشنده پرداخت کنید.

هدف ما این است که خریدی که شما انجام می‌دهید از هر نظر خرید مناسبی باشد.

خریدی که سه ویژگی زیر را داشته باشد می‌تواند خرید مناسبی باشد و باعث رضایت خاطر شود.

این سه ویژگی عبارتند از:

قیمت

کیفیت

کاربردی بودن

اگر بتوانیم موقع خرید این سه فاکتور را هم‌زمان رعایت کنیم حتما خرید خوبی خواهیم داشت.

رعایت نکردن حتی یک مورد از این سه فاکتور باعث می‌شود که خرید ضعیفی داشته باشیم.

قرار نیست همیشه اجناس با بالاترین کیفیت را بخریم

بلکه بسته به نوع استفاده‌ای که از محصول خریداری شده خواهیم داشت می‌توانیم نسبت به کیفیت آن تصمیم بگیریم.

مثلا اگر وسیله‌ای را فقط برای مدت دو ماه لازم داریم و بعد از آن دیگر کاربردی برای ما نخواهد داشت و آن وسیله قابلیت فروش مجدد هم نداشته باشد نوع با کیفیت متوسط آن را بخریم کافی است.

ضمنا قیمت کالای خریداری شده هم باید متناسب با عرف بازار باشد

برای این که سرمان کلاه نگذارند باید از قیمت کالایی که می‌خریم قبلا مطلع باشیم.

به لحاظ  کاربردی بودن چیزی که خریداری می‌کنیم دقت داشته باشید که همیشه برای نیازها و خواسته‌های خود اولویتی داشته باشد و بر اساس اولویت به خرید آنها بپردازید.

 

اما متاسفانه اغلب ما عاداتی داریم که در یکی از این فاکتورها از خودمان ضعف نشان می‌دهیم.

 

شاید بخواهید این نوشته مرتبط را هم بخوانیدهرکدام از ما چقدر پول لازم داریم؟

 

هدف این نوشته این است که شما را برخی عادت‌های بد در خرید کردن آشنا کند و برای رفع هر کدام راه‌کارهایی عملی پیشنهاد دهد.

 

عادت اول: عادت به خریدهای احساسی یا خرید درمانی

یکی از متداول‌ترین عادت‌های بد در خرید کردن، خرید احساسی است که از آن به خرید درمانی هم یاد می‌شود به نوعی از خرید گفته می‌شود که شما صرفا به خاطر ایجاد یک احساس خوب در خودتان آن را انجام می‌دهید و مساله کاربردی بودن چیزی که می‌خرید خیلی مطرح نیست.

 

شاید بخواهید این نوشته مرتبط را هم بخوانید: آیا خرید درمانی خوب است؟

 

اگر مقاله بالا را خوانده باشید حتما درک بهتری از خریدهای احساسی پیدا کرده‌اید.

ببینید اگر می‌گوییم از خریدهای احساسی پرهیز کنید به این معنی نیست که در تصمیم‌گیری برای خرید اصلا احساس‌تان را درگیر نکنید.

خیر این مساله حتی اگر خودتان هم بخواهید شدنی نیست.

علم عصب‌شناسی ثابت کرده است که در هر نوع تصمیم‌گیری -ونه صرفا تصمیم‌گیری برای خرید- احساسات و عواطف ما درگیر هستند و تصمیمی که فقط و فقط از روی منطق گرفته شده باشد وجود ندارد.

اگر از خرید کردن لذت ببرید دلیل بر این که در حال خرید احساسی هستید نیست

اما اگر صرفا به خاطر دست‌یابی به احساس خوب اقدام به خرید کنید عادت بدی است و باید ترک آن را جدی بگیرید.

اگر احساس می‌کنید این عادت در شما هم وجود دارد و قصد دارید که آن را ترک کنید پیشنهاد می‌کنم حتما نگاهی به این مقاله که در زیر معرفی شده است بیاندازید:

 

راه‌حل‌هایی برای کنترل خریدهای احساسی و هدایت آن در جهت درست

 

در مقاله بالا هفت راه‌کار برای مقابله با خرید درمانی ارایه شده است که با انجام درست چند مورد از آنها می‌توانید به راحتی بر این مساله فایق آیید.

در ادامه به مرور خلاصه‌واری از این راه‌کارها می‌پردازیم اگر نیاز به توضیحات بیشتر داشتید حتما در مقاله‌ی اصلی می‌توانید آن را پیدا کنید.

 

 

البته این را در نظر داشته باشید که اگر مدت زمان طولانی است که دچار خرید‌های احساسی شده‌اید ممکن است ترک آن کمی برایتان چالشی‌تر باشد.

پس باید صبر داشته باشید و به تدریج این احساس را از خود دور کنید.

 

عادت دوم: عادت به خریدهای لحظه‌ای و بدون برنامه‌ریزی

یکی دیگر از عادت‌های بد در خرید کردن عادت به خریدهای لحظه‎ای و بدون برنامه‌ریزی است.

در واقع طیف وسیعی از خریدهایی که هر روزه انجام می‌گیرد در این دسته قرار می‌گیرد.

خریدهای احساسی هم به نوعی جزو خریدهای بدون برنامه‌ریزی محسوب می‌شوند.

فرض کنید در خیابان از جلوی مغازه‌ای رد می‌شوید یک دفعه چشم‌تان به یک مجسمه برنزی دکوری در ویترین مغازه‌ای می‌افتد همان لحظه وارد مغازه می‌شوید و بعد از کمی پرس‌وجو از قیمت و شاید تلاش برای دریافت تخفیف، آن مجسمه را می‌خرید.

این نوع خریدها، چون قبلا برنامه‌ای برای تهیه‌ی آنها نداشتیم پس جزو نیازها یا خواسته‌های دارای اولویت ما نیستند و معمولا کمترین کاربرد را برای ما دارند

و ممکن است از لحاظ قیمت یا کیفیت هم مشکل داشته باشند.

اگر به این نوع خریدها عادت کنیم سریع پولمان تمام می‌شود و هرگز نمی‌توانیم برای مدتی طولانی پول را در جیب یا کارت بانکی‌مان نگهداری کنیم و همیشه در اولین فرصت آن را خرج می‌کنیم.

چند راه‌کار عالی وجود دارد که می‌توان با اجرای آنها همیشه از خریدهای بدون برنامه‌ریزی و لحظه‌ای دوری کنیم

در مقاله‌ای که در زیر معرفی شده است به بررسی این موضوع پرداخته‌ایم:

 

شاید بخواهید این نوشته مرتبط را هم بخوانیداز خریدهای لحظه‌ای و بدون برنامه‌ریزی پرهیز کنید

 

راه‌کاری که در مقاله بالا به آن اشاره شده است به این صورت است که برای خودمان قانونی بگذاریم که هر موقع خواستیم چیزی بخریم آن را در لیست خریدهای مورد نیازمان قرار دهیم و حداقل باید ۴۸ ساعت یا دو شبانه‌روز از اولین تصمیم‌مان گذشته باشد بعد اقدام به خرید کنیم.

 

شاید بخواهید این نوشته مرتبط را هم بخوانیدچگونه هنگام خرید از قانون ۴۸ ساعت استفاده کنیم

 

دلیل این موضوع این است که در طی این مدت اگر آن وسیله‌ای که قصد خرید آن را داشتیم جزو اقلام غیرضروری باشد معمولا فراموش می‌شود و دیگر تمایلی به خرید آن نخواهیم داشت یا این که در طی این مدت به بررسی قیمت و نمونه‌های موجود آن در بازار خواهیم پرداخت و خرید بهتری خواهیم داشت.

 

عادت سوم: عادت به خریدهای از روی خجولی

خریدهای از روی خجولی یکی از مشکل‌سازترین عادت‌های بد در خرید کردن است.

این مورد را به صورت جداگانه در درس بعدی بررسی می‌کنیم.

 

امیدوارم تا اینجای بحث از این سلسله مقالات استفاده لازم را برده باشید درس بعدی هم در رابطه با عادت‌های بد در خرید کردن است و بعد از آن مباحث دیگری در حوزه خرید کردن مطرح خواهد شد.

با ما همراه باشید…

 

 

عضویت در تلگرام

 

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *