راه‌حل‌هایی برای کنترل خریدهای احساسی و هدایت آن در جهت درست

خریدهای احساسی

 

خرج کردن پول باعث ایجاد حس خوبی خواهد شد. درست است؟

بله این مساله که خرج کردن باعث ایجاد حس خوب خواهد شد در تحقیقات علمی هم به اثبات رسیده است.

این روزها خرید از طریق اینترنت و با استفاده از کارت‌های بانکی بسیار راحت شده است و بیم آن می‌رود که به یک عادت تبدیل شود و باعث ایجاد هزینه‌های غیرضروری گردد.

محققان دریافته‌اند که حدود ۶۲ درصد از خریدها جهت ایجاد حس خوب انجام می‌شوند.

به این نوع خریدها خرید درمانی یا خرید احساسی گفته می‌شود.

این نوع خریدها اغلب در زمانی انجام می‌شوند که احساس ناخوشایندی به وجود می‌آید و از طریق خرید التیام پیدا می‌کند.

شاید بخواهید این نوشته مرتبط را هم بخوانیدآیا خرید درمانی خوب است؟

خرید درمانی اگر در یک سطح معقول باقی بماند و تدابیری برای آن اندیشیده شود چیز بدی نیست اما مشکل از آن زمانی آغاز می‌شود که ابن نوع خریدها به بخشی از زندگی ما تبدیل می‌شوند و باعث هدررفت درآمد و دارایی‌مان می‌شوند.

در ادامه این نوشته راهکارهایی جهت کنترل خرید درمانی و خریدهای احساسی ذکر شده است.

راهکار اول: عواملی که شما را به خرید کردن ترغیب می‌کنند شناسایی کنید.

اولین راهکار برای کنترل خریدهای احساسی این است که ببنید چه چیزهایی شما را به خریدکردن تحریک می‌کند. چه نوع احساساتی شما را به خرید کردن بی‌برنامه و لحظه‌ای وسوسه می‌کند. هرموقع این شرایط را پیدا کردید راحت‌تر می‌توانید بر وسوسه‌ی خریدهای بی‌برنامه غلبه کنید.

راهکار دوم: خریدهای خود را زیر نظر بگیرید تا خریدهای احساسی را پیدا کنید.

تنها راه برای شناسایی خریدهای احساسی و بدون برنامه این است که لیست خریدهای روزانه  خود را ثبت کنید. ثبت خریدها را در ساده‌ترین شکل می‌توانید با نگهداشتن رسیدها و فاکتورهای خرید انجام دهید یا اینکه از نرم‌افزارهای مخصوص این کار استفاده کنید. ضمن رصد کردن خریدهای خود ممکن است به این نتیجه برسید که بیشترخریدهای احساسی‌تان در ساعاتی خاص از روز یا رزوهایی خاص از هفته انجام می‌شود. یعنی در این مواقع چیزهایی می‌خرید که خیلی به آن نیاز ندارید.

راهکار سوم: از قانون ۴۸ ساعت استفاده کنید.

قانون ۴۸ ساعت یکی از راه‌های کاهش خریدهای احساسی است. این قانون یک روش بسیار ساده اما در عین حال موثر جهت روبروشدن با وسوسه‌ی خریدکردن است. در این قانون به جای این‌که سریع هر چیزی را نیاز داشتید از فروشگاه تهیه کنید باید آن  را همراه با قیمتش در یک دفترچه یادداشت کنید و تا ۴۸ ساعات آینده اقدامی جهت خرید انجام ندهید.

در طول این ۴۸ ساعت فرصت خوبی برای بررسی لزوم این خرید و تاثیر آن بر بودجه ماهیانه‌تان خواهید داشت.مدام از خود بپرسید آیا به این خرید نیاز دارم؟ این قانون یک روش بسیار ارزشمند جهت مدیریت خریدهای رزوانه است.

راهکار چهارم: دسترسی سریع و آسان خود را به پول نقد یا کارت‌های بانکی محدود کنید.

انجام این کار باعث می‌شود در طول زمانی که می‌خواهید پول خریدتان را تامین کنید راجع به خریدی که کرده‌اید بیشتر فکر کنید و جوانب آن را بسنجید.

راهکار پنجم: از طریق بودجه‌بندی ماهانه می‌توانید خریدهای احساسی را محدود کنید.

امروزه بسیاری از افراد از بودجه‌بندی جهت مدیریت هزینه‌های خود استفاده می‌کنند. یک روش ساده برای این کار استفاده از پاکت‌نامه برای محدود کردن هزینه‌هایتان درگروه‌های مختلف نظیر پوشاک و غذا و بیمه و … است. یا این که می‌توانید برای هر ماه لیست هزینه‌ها را یادداشت کنید و در طول ماه طبق آن لیست خریدهایتان را انجام دهید.

راهکار ششم: همیشه لیستی از وسایل مورد نیاز خود جهت خرید داشته باشید و هرگاه نیاز به خرید درمانی پیدا کردید از آن لیست خرید کنید.

قرار نیست همیشه کل خریدهایتان را در یک روز خاص انجام دهید بلکه می‌توانید لیستی از وسایل موردنیاز داشته باشید و در زمانی که کسل هستید و احساس می‌کنید با خرید حالتان بهتر می‌شود اقلام این لیست را تهیه کنید.

راهکار هفتم: هر ماه یک مبلغ مشخص و محدود برای خرید درمانی اختصاص دهید و در طول ماه غیر از آن مقدار حق خرید درمانی نداشته باشید.

این هم یک راهکار خوب برای کنترل خریدهای احساسی است. در طول هر ماه فقط یک مقدار مشخص حق دارید هزینه کنید و غیر از آن باید از هر نوع خرید بدون برنامه‌ریزی و احساسی پرهیز کنید.

مطالعه بیشتر