مدیریت امور مالی شخصی در عمل: قسمت نهم؛ نکته‌های کاربردی مهم

ترازنامه

 

نکته اول در مورد فایل ترازنامه: با استفاده از فایل ترازنامه می‌توان یک‌سری نسبت‌ها را به دست آورد که با مقایسه‌ی آنها با مقادیر ماه‌های قبل می‌توان میزان تغییرات در وضعیت مالی را به دست آورد.  در ادامه به معرفی برخی از این نسبت‌ها می‌پردازیم:

  • نسبت بدهی: اگر در فایل ترازنامه نسبت میزان کل بدهی‌ها را به خالص ارزش دارایی‌ها حساب کنیم عددی به دست می‌آید که نسبت بدهی نامیده می‌شود. هر چه این نسبت کوچک‌تر باشد بهتر است. شما باید هدف‌تان این باشد که در آینده این عدد به سمت صفر میل کند. در فایل ترازنامه‌ای که در بالا آمده است این نسبت به این شکل خواهد بود:. هر چه این عدد به یک نزدیک‌تر باشد نشان از وضعیت بحرانی‌تری در وضعیت بدهی‌ها دارد.

فرمول نسبت بدهی

  • نسبت جاری: حاصل تقسیم دارایی‌های نقدی بر بدهی‌های کوتاه‌مدت است و نشان‌دهنده میزان قدرت بازپرداخت بدهی‌هاست. هر چه این عدد بزرگ‌تر باشد بهتر است و نشان از قدرت پرداخت بیشتری دارد. در ترازنامه بالا این نسبت عدد زیر به دست می‌آید که بسیار پایین است و نشان می‌دهد که در بازپرداخت بدهی‌های کوتاه مدت مشکل پیش خواهد آمد:

 

فرمول نسبت جاری

نکته دوم در مورد فایل صورت‌حساب گردش وجوه نقد: برای این که بتوانید در پایان هر ماه فایل صورت‌حساب گردش وجوه نقد را ایجاد کنید لازم است که در طول آن ماه، تمامی هزینه‌ها و درآمدهای خود را به صورت دقیق یادداشت کنید. برای این کار می‌توانید به دو صورت دستی یا کامپیوتری عمل کنید.

صورتحساب گردش وجوه نقد

  • حالت دستی: بهترین روش نوشتن هزینه‌ها و درآمدهای ماهیانه به صورت دستی این است که از یک دفتر معین استفاده کنید. دفتر معین را می‌توانید از نوشت‌افزار فروشی‌ها تهیه کنید و مانند شکلی که در زیر می‌بینید در هر قسمت داده‌ی مورد نظر شامل تاریخ، شرح هزینه یا درآمد، حالت بدهکاری یا بستانکاری (اگر هزینه کرده‌اید بدهکار هستید و اگر درآمدی به دست آورده‌اید بستانکار محسوب می‌شوید) و باقی‌مانده (قسمت‌بستانکاری جمع می‌شود و قسمت بدهکاری کسر می‌گردد) را در هر روز یادداشت کنید. سپس در پایان ماه می‌توانید گروه‌های مختلف شامل غذا، پوشاک و … را با هم جمع کنید و در فایل صورت‌حساب گردش وجوه نقد یادداشت کنید.
  • حالت کامپیوتری: در این حالت دو انتخاب دارید اولی استفاده از نرم‌افزارهایی که برای ثبت هزینه‌ها و درآمدها ایجاد شده‌اند و با یک جستجوی ساده در اینترنت می‌توانید انواعی از آنها را پیدا و بر روی گوشی موبایل‌تان نصب کنید یکی از بهترین این نرم‌افزارها که تاکنون خودم از آن استفاده کرده‌ام نرم‌افزار تحت آندروید هلو است که به صورت رایگان می‌توانید از اینترنت دانلود کنید. حالت دوم استفاده از فایل اکسل است در این روش یک فایل اکسل شبیه آنچه که در صفحات دفتر معین وجود دارد طراحی می‌کنید و گزارش هزینه‌ها و درآمد روزانه را در آن ثبت می‌کنید. (به زودی یک فایل اکسل جهت ثبت هزینه‌های روزانه در سایت قرار داده خواهد شد.)

فایل بودجه بندی

نکته سوم در مورد فایل بودجه‌بندی: مقادیری که در فایل بودجه‌بندی نوشته می‌شود تخمینی است و ممکن است با مقادیر واقعی که در انتهای هر ماه در ستون مقادیر واقعی نوشته می‌شود تفاوتهایی داشته باشد تلاش شما باید این باشد که هر ماه میزان تخمین‌های خود را بهتر و بهتر کنید این کار از طریق مقایسه بین ستون مقدار بودجه و مقدار واقعی به دست می‌آید. همچنین هرماه باید اهداف مالی که در ابتدای فایل بودجه‌بندی نوشته‌اید را بررسی کنید ببینید که آیا توانسته‌اید به این هدف برسید یا خیر؟ معمولا تفاوت‌هایی بین مقادیر واقعی و مقادیر بودجه در فایل بودجه‌بندی مشاهده می‌شود اگر در میزان هزینه‌ها هر ماه بتوانید کمتر از میزانی که تخمین زده بودید خرج کنید باید مقادیری که اضافه آمده است را به سطر مربوط به پس‌اندازها اضافه نمایید.

در پایان یادآور می‌شویم که نسبت به ثبت و بازبینی این اسناد حداکثر تلاش خود را داشته باشید تا در آینده‌ای نزدیک بتوانید آن را به یک عادت مالی تبدیل کنید. صرف وقت کمی در طول روز برای بررسی میزان هزینه‌ها و درآمدها می‌تواند باعث بهبود چشم‌گیری در توانایی شما در مدیریت امور مالی‌ گردد.

مدیریت امور مالی شخصی در عمل: قسمت اول؛ لزوم قبول مسئولیت

مدیریت امور مالی شخصی در عمل: قسمت دوم؛ ثبت و نگهداری اسناد مالی

مدیریت امور مالی شخصی در عمل: قسمت سوم؛ ایجاد فایل ترازنامه

مدیریت امور مالی شخصی در عمل: قسمت چهارم؛ ایجاد فایل صورت‌حساب گردش وجوه نقد

مدیریت امور مالی شخصی در عمل: قسمت پنجم؛ ایجاد فایل بودجه‌بندی-۱

مدیریت امور مالی شخصی در عمل: قسمت ششم؛ ایجاد فایل بودجه‌بندی-۲

مدیریت امور مالی شخصی در عمل: قسمت هفتم؛ لزوم تحلیل و ارزیابی اسناد مالی

مدیریت امور مالی شخصی در عمل: قسمت هشتم؛ تحلیل SWOT

مدیریت امور مالی شخصی در عمل: قسمت نهم؛ نکته‌های کاربردی مهم

مطالعه بیشتر