مدیریت امور مالی شخصی در عمل: قسمت پنجم؛ ایجاد فایل بودجه‌بندی-۱

بودجه بندی

 

مروری بر درس جلسات قبلی تا کنون

در درس اول در مورد اهمیت مدیریت امور مالی شخصی صحبت کردیم و اشاره کردیم که برای داشتن کنترلی قوی بر امور مالی خود لازم است که سه مولفه ضروری را پیاده‌سازی کنیم این مولفه‌ها شامل:

مولفه اول: ذخیره و نگهداری تمامی تراکنشها، فاکتورها و صورتحسابهای مالی که در طول روز استفاده میکنیم.

مولفه دوم: ایجاد صورتهای مالی شخصی شامل ترازنامه  و صورتحساب گردش وجوه نقد

مولفه سوم: ایجاد و بهکارگیری فایل بودجهبندی ماهانه

 

در مورد مولفه‌ی اول به تفصیل در قسمت دوم این مجموعه توضیحاتی ارایه دادیم و در درس سوم و چهارم مباحث ترازنامه و صورت‌حساب گردش وجوه نقد که در مولفه‌ی دوم به آن اشاره شده است را بررسی کردیم.

در درس پنجم مولفه‌ی سوم یعنی ایجاد و به کارگیری فایل بودجه‌بندی ماهیانه را بررسی می‌کنیم.

تمام مباحثی که تاکنون در مورد مدیریت امور مالی شخصی بررسی کردیم مربوط به کارها و تصمیماتی بوده است که در گذشته انجام داده‌اید. مثلا ذخیره و نگهداری اسناد مالی مربوط به کاری است که قبلا انجام داده‌اید و اکنون فقط اسناد آن را ذخیره می‌کنید، به همین ترتیب ترازنامه و صورت‌حساب گردش وجوه نقد هم گذشته‌نگر هستند و تصمیمات مالی که در گذشته گرفته‌اید را در جدولی نشان می‌دهند.

مدیر موفق کسی است که با توجه به تجربیات گذشته، مسیر آینده را ترسیم می‌کند. شما هم اگر می‌خواهید در زمینه امور مالی خود، به مدیری موفق تبدیل شوید باید از هر آنچه که در گذشته انجام داده‌اید بتوانید استفاده کنید و برای آینده‌ی خود یک مسیر مالی ترسیم کنید. هرچند اصراری نیست که دقیقا آنچه که در برنامه‌ریزی مالی خود برای آینده نوشته‌اید را اجرا کنید چون بهرحال آینده نامعلوم است و ممکن است تصمیماتی که امروز برای آینده گرفته‌اید در نتیجه برخی عوامل خارجی تغییر کنند اما مهم این است که شما با وضعیت فعلی که دارید بتوانید چشم‌انداز آینده مالی خود را ترسیم کنید. و به سمت آن حرکت کنید. هرجا شرایط تغییر کرد از نو می‌توانید برنامه‌ریزی‌های انجام شده را بروزرسانی کنید و تغییراتی در آنها اعمال کنید.

با استفاده از فایل بودجه‌بندی مالی شخصی می‌توانید مسیر آینده مالی خود را تا حد خیلی زیادی تعیین کنید.

طرحی برای ایجاد فایل بودجهبندی موثر و کارا

فایل بودجه‌بندی یا برنامه‌ریزی برای هزینه‌ها یک مرحله‌ی بسیار ضروری در مدیریت امور مالی شخصی است. بسیاری از مشکلات رفتاری در هزینه‌کردن شامل خریدهای احساسی، خرید درمانی، خریدهای بدون برنامه‌ریزی، پس‌انداز نکردن و … از طریق فایل بودجه‌بندی قابل کنترل هستند.

اگر هر ماه برای امورات مالی خود فایل بودجه‌بندی ایجاد کنید می‌توانید بدون این که دچار بدهی شوید، درآمدتان را برای هزینه‌هایی که دارید مدیریت کنید و آن را بسیار عاقلانه‌تر خرج کنید همچنین می‌توانید به اهداف مالی که برای خود تعیین کرده‌اید برسید و حتی برای مواقع ضروری هم پولی به عنوان پس‌انداز یا صندوق ضروری پول داشته باشید و به طور کلی عادت‌های خوب مالی را در خود ایجاد کنید.

اگر فایل بودجه‌بندی نداشته باشید برای جبران  منابع مالی ناشی از ولخرجی‌ها و هزینه‌های اضافی ناچار می‌شوید قرض بگیرید و به این ترتیب بدهی‌هایتان روز به روز افزایش پیدا می‌کند.

از فایل بودجه‌بندی استفاده کنید تا بتوانید به پول‌تان بگویید که کجا برود نه این که هر بار بگویید پولم کجا رفت؟

برای ساخت یک فایل بودجه‌بندی موثر که بتواند همه‌ی مزایای ذکر شده را برای شما داشته باشد باید هفت گام را پشت سر بگذارید.

گام اول: اهداف مالی خود را تعیین کنید

مسیر مالی شما در آینده توسط اهدافی تعیین می‌شود که امروز برای آینده دارید. هدف از تعیین اهداف مالی این است که بتوانید برنامه‌ای برای هزینه، پس‌انداز و سرمایه‌گذاری در مورد آن هدف ایجاد کنید.

اهداف مالی به سه شکل کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت قابل تفکیک هستند و باید دقیقا مثل اهداف دیگری که در زندگی برای خود تعیین می‌کنید واضح، مشخص و قابل دست‌یابی باشند و یک بازه‌ی زمانی هم برای دست‌یابی به آن تعیین کرده باشید. مثلا خرید یک ماشین در محدوده‌ی پنجاه میلیون تومان تا یک سال آینده یک هدف مالی کوتاه‌مدت است و خرید خانه‌ای ویلایی در قسمت مرفه شهر تا ده سال آینده یک هدف بلند مدت است.

ممکن است الان با خود بگویید من هم دوست دارم تا ده سال آینده یک خانه‌ی ویلایی بزرگ در یک مکان گران‌قیمت شهر داشته باشم خب هر کسی این هدف را دوست دارد اما آیا حاضرید برای رسیدن به این هدف بجنگید آیا حاضرید برای این هدف هزینه کنید و بیشتر تلاش کنید؟ پس هنگامی که هدف‌گذاری می‌کنید با خود فکر کنید ببینید آیا حاضرید برای این هدف بجنگید و از برخی لذت‌های موقتی در زندگی چشم‌پوشی کنید؟ اگر جواب بله بود به عنوان هدف آن را انتخاب کنید اما حتی اگر کمی تردید داشتید سراغ هدفی دیگر بروید.

گام دوم: درآمد خود را محاسبه کنید.

بعد از این که اهداف مالی خود را تعیین کردید نوبت برنامه‌ریزی برای تامین منابع مالی مورد نیاز برای هر کدام از اهداف می‌رسد. اگر هدف مالی شما این است که ظرف مدت شش ماه آینده یک ماشین به قیمت ۵۰ میلیون تومان بخرید و در حال حاضر پنج میلیون تومان کسری دارید باید در بودجه‌بندی ماهیانه به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که تا شش ماه آینده بتوانید این مبلغ را به پنجاه میلیون تومان برسانید. یا اگر در اهداف بلندمدت خود قرار است تا ده سال آینده یک خانه‌ی ویلایی بزرگ داشته باشید باید در بودجه‌بندی سالانه هدف‌تان این باشد که به مقدار درآمد خود اضافه کنید و احیانا در کنار شغل فعلی به کار دیگری هم مشغول شوید.

بهرحال دومین گام در بودجه‌بندی این است که مقدار درآمد خود را شناسایی کنید و یادتان باشد که تنها روی درآمدهایی حساب کنید که از دریافت آنها مطمئن هستید. حساب باز کردن روی جوایز، هدایا یا درآمدهایی که از دریافت آنها مطمئن نیستید در بودجه‌بندی کار اشتباهی است و فقط باعث می‌شود به ولخرجی بپردازید.

محاسبه‌ی درآمد در بودجه‌بندی ماهیانه برای کسانی که درآمد ماهیانه متغیر یا فصلی دارند کار مشکلی است در این حالت بهتر است درآمد در بودجه‌بندی روی کمترین مقدار ممکن که از دریافت آن مطمئن هستید بسته شود وگرنه در صورت عدم تحقق درآمد پیش‌بینی شده دچار مشکلات مالی می‌شوید.

 

برای ادامه این بحث به درس ششم مراجعه فرمایید.

مدیریت امور مالی شخصی در عمل: قسمت اول؛ لزوم قبول مسئولیت

مدیریت امور مالی شخصی در عمل: قسمت دوم؛ ثبت و نگهداری اسناد مالی

مدیریت امور مالی شخصی در عمل: قسمت سوم؛ ایجاد فایل ترازنامه

مدیریت امور مالی شخصی در عمل: قسمت چهارم؛ ایجاد فایل صورت‌حساب گردش وجوه نقد

مدیریت امور مالی شخصی در عمل: قسمت پنجم؛ ایجاد فایل بودجه‌بندی-۱

مدیریت امور مالی شخصی در عمل: قسمت ششم؛ ایجاد فایل بودجه‌بندی-۲

مدیریت امور مالی شخصی در عمل: قسمت هفتم؛ لزوم تحلیل و ارزیابی اسناد مالی

مدیریت امور مالی شخصی در عمل: قسمت هشتم؛ تحلیل SWOT

مدیریت امور مالی شخصی در عمل: قسمت نهم؛ نکته‌های کاربردی مهم

مطالعه بیشتر