مدیریت امور مالی شخصی در عمل: قسمت اول؛ لزوم قبول مسئولیت

برچسب‌ها :

مدیریت امور مالی شخصی

 

مدیریت امور مالی در عمل

 

«اغلب به سر برج نرسیده پولم ته می‌کشه»

«با این حقوقی که من می‌گیرم و گرانی هزینه‌های زندگی، واقعا صرف نمی‌کنه کاش هر ماه فقط بیست روز بود»

«تا چشم باز می‌کنی سر ماه رسیده و باید اجاره خونه رو پرداخت کنیم»

«قبض آب و برق و گاز و تلفنو چکار کنم؟»

اینها جملاتی هستند که گاه‌وبیگاه یا از دیگران می‌شنویم یا خودمان گوینده آن هستیم.

چرا بیشتر مواقع درآمد و هزینه با هم هم‌خوانی ندارند؟ و معمولا در اواسط ماه برای برخی هزینه‌های ضروری پولی باقی نمی‌ماند؟  چیزی که می‌گویم فقیر و ثروتمند نمی‌شناسد حتی کسانی که ثروت خوبی هم دارند اغلب با تنظیم هزینه‌هایشان در مقابل درآمد و پول نقدی که ماهانه به دست‌شان می‌رسد مشکل دارند.

شاید در وهله‌ی اول مقصر این اوضاع را اقتصاد نابسامان حاکم بر کشور، وجود تحریم‌ها، کارفرمای بد، بیکاری، تورم و بسیاری دلایل دیگر بدانیم که البته خودمان در هیچ‌کدام از آنها کوچک‌ترین نقشی نداریم.

بهتر است از همان ابتدا تکلیف‌مان را با خودمان روشن کنیم، در هر کجای دنیا که باشیم در هرکشوری، در هر خانواده‌ای و در هر برهه‌ای از زمان فقط و فقط خودمان مسئول وضعیت مالی خود هستیم و نه هیچ کس دیگری و نه هیچ شرایط دیگری.

تصمیمات مالی که در طول روز می‌گیریم بر وضعیت مالی ما و شرایط مالی که در هر ماه با آن مواجه می‌شویم تاثیر بسزایی دارند. باید این توانایی را داشته باشیم که این تصمیمات را متناسب با اولویت‌بندی نیازها و سطح درآمدی که داریم جهت بدهیم.

پس باید کاری کنیم که بتوانیم تصمیمات مالی که در طول روز می‌گیریم را کاملا تحت کنترل داشته باشیم و آنها را هماهنگ با سطح درآمدی که داریم اجرا کنیم تادر طول ماه دچار مشکلات مالی نشویم.

در ادامه با ما همراه باشید تا با معرفی یک روش عالی کاری کنیم که مدیریت امور مالی خود را به طور کامل در کنترل داشته باشیم.

 

مدیریت امور مالی شخصی

 

برای مدیریت وکنترل کامل امور مالی خود باید سه مولفه را در نظر بگیریم و هر کدام را به درستی اجرا کنیم. این مولفه‌ها عبارتند از:

مولفه اول: ذخیره و نگهداری تمامی تراکنش‌ها، فاکتورها و صورت‌حساب‌های مالی که در طول روز استفاده می‌کنیم.

مولفه دوم: ایجاد صورت‌های مالی شخصی شامل ترازنامه  و صورت‌حساب گردش وجوه نقد

مولفه سوم: ایجاد و به‌کارگیری فایل بودجه‌بندی ماهیانه

در قسمت‌های بعدی به صورت کامل به تشریح هرکدام از این مولفه‌ها می‌پردازیم…

 

 

 

مدیریت امور مالی شخصی در عمل: قسمت اول؛ لزوم قبول مسئولیت

مدیریت امور مالی شخصی در عمل: قسمت دوم؛ ثبت و نگهداری اسناد مالی

مدیریت امور مالی شخصی در عمل: قسمت سوم؛ ایجاد فایل ترازنامه

مدیریت امور مالی شخصی در عمل: قسمت چهارم؛ ایجاد فایل صورت‌حساب گردش وجوه نقد

مدیریت امور مالی شخصی در عمل: قسمت پنجم؛ ایجاد فایل بودجه‌بندی-۱

مدیریت امور مالی شخصی در عمل: قسمت ششم؛ ایجاد فایل بودجه‌بندی-۲

مدیریت امور مالی شخصی در عمل: قسمت هفتم؛ لزوم تحلیل و ارزیابی اسناد مالی

مدیریت امور مالی شخصی در عمل: قسمت هشتم؛ تحلیل SWOT

مدیریت امور مالی شخصی در عمل: قسمت نهم؛ نکته‌های کاربردی مهم

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *