چهار اقدام مفید برای سحرخیزی

برچسب‌ها : ,

سحرخیزی

 

مدت‌هاست تلاش می‌کنم سحرخیز شوم، اما هنوز نتوانسته‌ام آن را به صورت یک عادت همیشگی دربیاورم.

اطمینان دارم که سحرخیزی باعث می‌شود یک زندگی شادتر و موفق‌تری داشته‌باشم.

برطبق گزارش مجله بیزینس هاروارد، درصد زیادی از افرادی که عادت به سحرخیزی دارند، همیشه زمانی را برای تعیین و بازبینی اهداف بلند مدت خود صرف می‌کنند و مسئولیت تمام اتفاقات زندگی خود را برعهده می‌گیرند، و همین باورها و عقاید آنها را تبدیل به انسان‌هایی فعال و کارا می‌کند.

من یک شخص شب‌زنده‌دار، هستم، اغلب تا پاسی از شب بیدارم،

اما با توجه به اینکه سال‌ها پیش سحرخیز بودم به تجربه دریافته‌ام که سحرخیزی کارایی و بازدهی بیشتری برای من دارد.

دنبال روش‌هایی برای ایجاد این عادت د رخودم هستم.

تاکنون در طول بیست روز گذشته، من صبح‌ها، زودتر از خواب بیدار شده‌ام و توانسته‌ام برخی عادت‌های توسعه و بهبود شخصی را در کارهای صبح‌گاهی‌ام قرار داده‌ام.

با جرات می‌توانم بگویم که صبح‌های این بیست روز گذشته‌، بسیار پربازده‌تر و لذت‌بخش‌تر بوده‌است.

 

شاید بخواهید این نوشته مرتبط را هم بخوانید: معجزه سحرخیزی: بیداری در ساعت پنج صبح

 

در ادامه با ما همراه باشید تا شما هم مثل من سحرخیز شوید و از ساعات پرقدرت صبح‌ها استفاده کنید.

این چهار نکته که از مجله موفقیت آمریکا برداشت شده‌است، می‌تواند به شما در این راه کمک کند، همچنان‌که به من هم بسیار کمک کردند.

 

نکته اول: یک روتین شبانه ایجاد کنید.

مهم‌ترین اصل در سحرخیزی، این است که شب به روشی درست به رختخواب بروید.

یعنی این که با یک برنامه‌ریزی درست، کاری بکنید که بیدارشدن شما در صبح زود، از یک کار سخت وناخوشایند به یک کار هیجان‌انگیز و عالی تبدیل شود.

مثلا بخشی ار روتین شبانه شما، می‌تواند برنامه ریزی و آماده‌سازی وسایل برای صبحانه فردا باشد.

شب قبل از خوابیدن، تا جایی که می‌توانید صبحانه را آماده کنید.

برای مثال، اگر من دوست دارم برای صبحانه املت بخورم، قبل از اینکه بخوابم، گوجه و تخم‌مرغ و ماهی‌تابه و ادویه را آماده می‌کنم.

این کار باعث می‌شود، صبح خیلی سریع‌تر و بدون دردسر صبحانه را آماده کنم و بتوانم یک صبحانه لذیذ  بخورم.

هدف‌گذاری کردن برای روز بعد، قبل از خوابیدن یک کار بسیار مهم دیگر است که می‌توانید انجام دهید.

یک لیست سه تایی از کارهای مهمی که فردا قرار است انجام دهید تهیه کنید.

اسم این کار، «رهایی ذهن» نامیده می‌شود، و باعث می‌شود خیلی بهتر بخوابید و صبح، با تمرکز بیشتری  بیدار شوید.

من دوست دارم این سه هدف را از بین کارهای جدیدی که فردا قرار است انجام دهم  انتخاب کنم نه از بین کارهای معمولی مربوط به شغلم.

همچنین به یاد داشته‌باشید که، منظور از روتین این است که «یک سری کارها به صورت منظم دنبال شود،»

و نباید تغییری در آن ایجاد شود.

من دوست دارم وسایل صبحانه فردا را آماده کنم، لیست اهدافم را بنویسم و به مدت سی دقیقه یک مقاله را که قبلا نوشته‌ام برروی وب‌سایتم قرار‌دهم.

روتین‌ها به مغز کمک می‌کنند که زمان انجام هر کاری را بداند و هنگام رفتن به رختخواب،  خیلی سریع‌تر خوابتان ببرد و خواب راحتی داشته‌باشید.

نکته دوم: برای سحرخیزشدن، زیاد به خود سخت نگیرید.

عادت سحرخیزی را با یک تغییر سریع دوساعته، شروع نکنید، چون نمی‌توانید این کار را انجام دهید.

به تدریج زمان رفتن به رختخواب و بیدارشدن‌تان را به گونه‌ای تنظیم کنید که یک حالت غیرطبیعی ایجاد نشود.

برای یک دوره بیست‌روزه، من زمان رفتن به رختخواب و بیدار شدن را ۵ دقیقه نسبت به روز قبل جلوتر می‌بردم.

در روز بیستم، من در ساعت ۱۲:۳۰ شب می‌خوابیدم و در ساعت ۵:۳۰ صبح بیدار می‌شدم. در مورد من، رفتن به رختخواب بسیار سخت‌تر از بقیه موارد بود.

اما زمانی که رفتن به رختخواب برایم تبدیل به یک روتین شد این کار، خیلی راحت‌تر شد و به همین‌ترتیب بیدارشدن هم ساده‌تر شد.

شما می‌توانید روال انجام این کار را حتی از این هم کندتر کنید.

می‌توانید ساعت‌‌تان را هر روز برای یک دقیقه زودتر تنظیم کنید و تا زمانی که به ساعت سحرخیزی می‌رسید این کار را ادامه دهید.

اگرچه در این حالت زمان بیشتری می‌برد اما با احتمال خیلی بیشتری عادت سحرخیزی را در شما ایجاد می‌کند.

ساعت سحرخیزی برای من ساعت ۵ صبح است. و الان درحال نزدیک‌شدن به این زمان هستم.

توجه: اگر عادت به چرت‌زدن بعد از زنگ ساعت دارید، هیچ‌کدام از این روش‌ها کارساز نخواهدبود.

عزمی راسخ در خود ایجاد کنید

و بعد از اولین زنگ ساعت، پاهایتان را برروی کف اتاق قراردهید و از رختخواب بیرون بیایید.

 

نکته سوم: با کارهای بیهوده سرگرم نشوید.

با توجه به اینکه اغلب با زنگ گوشی موبایل‌تان از خواب بیدار می‌شوید، و دقیقا زمانی که بیدار می‌شوید گوشی دست‌تان است،

ممکن است وسوسه شوید که شبکه‌های اجتماعی یا ایمیل‌تان را چک کنید.

از این کار اجتناب کنید.

ماندن در رختخواب‌تان و چک کردن شبکه‌های اجتماعی از طریق گوشی، هدف سحرخیزی رابا شکست مواجه می‌کند.

 

شاید بخواهید این نوشته مرتبط را هم بخوانید: نه کاری که افراد موفق، صبح‌ها انجام نمی‌دهند

 

نکته چهارم:نرمش کنید.

این کار ممکن است برای کسانی که صبح‌ها به سختی لباس‌شان را تن‌شان می‌کنند کمی ناخوشایند باشد.

اما نرمش‌کردن در صبح‌ها، تمرین شماره یک برای شروع یک روز خوب است.

من به هیچ باشگاه ورزشی نمی‌روم، در عوض نرمش‌های روزانه‌ام را با فراغت خاطر کامل انجام می‌دهم.

من این تمرین را بعد از ۲۰ روز به روتین‌ام اضافه کردم.

و هر روزحرکات کششی و کار با وزنه (البته به صورت سبک) رادر برنامه‌ ۱۵ دقیقه‌ای نرمش روزانه‌ام قرار داده‌ام.

ثابت شده‌است که نرمش‌های صبح‌گاهی متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد

و مطمئن باشید که یک نرمش سبک قبل از شروع کارهای روزانه، زمان‌بندی کارهایتان را بسیار دقیق‌تر و روان‌تر می‌کند.

هدف شما هر چیزی که باشد، با گام‌های کوچک شروع کنید. آن را هر روز انجام دهید و اگر سریع پیشرفت نکردید اصلا ناامید نشوید.

 

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *