مدیریت امور مالی شخصی در عمل: قسمت هشتم؛ تحلیل SWOT

برچسب‌ها :

تحلیل SWOT

تحلیل SWOT در مدیریت امور مالی شخصی

تحلیل SWOT از چهار بخش تشکیل شده است:

SWOT یک ابزار برنامه‌ریزی است که شرکت‌ها وسازمانها برای بررسی وضعیت موجود شرکت‌شان اغلب از آن استفاده می‌کنند. در این نوشته می‌خواهیم این ابزار را برای مدیریت امور مالی شخصی خودمان به کار گیریم.

اگر تابحال برنامه‌های عملی موجود در درس‌های قبلی را اجرا کرده باشید حتما نسبت به وضعیت مالی خود اطلاعات زیادی کسب کرده‌اید که قبلا تا حدودی از آنها بی‌خبر بودید. مثلا با ایجاد ترازنامه به صورت مکتوب، وضعیت دارایی‌ها و بدهی‌هایتان را دیدید و خالص ارزش دارایی‌تان را مشاهده کردید. با تنظیم فایل بودجه‌بندی و تخمین هزینه‌ها و درآمدهایی که در طی یک ماه آینده با آنها مواجه می‌شوید نسبت به وضعیت مالی خود و اهداف مالی که برای آینده دارید کمی دقیق‌تر شده‌اید. و اگر موق شده باشید که یک فایل صورت‌حساب گردش وجوه نقد درست کنید و لیست هزینه‌ها و درآمدهای واقی یک ماه اخیر را در آن یادداشت کرده‌باشید حتما می‌دانید که در بعضی جاها لازم است یک بازنگری در وضعیت مالی خود داشته باشید و برخی هزینه‌های اضافی را حذف کنید.

اما در درس هفتم گفتیم که از این پس می‌خواهیم بر اساس این اسناد وضعیت مالی خود را به لحاظ رفتاری تحلیل کنیم و سعی کنیم بر این اساس عادت‌های مالی خوبی در خودمان ایجاد کنیم.

تحلیل SWOT اولین تحلیلی است که می‌خواهیم انجام دهیم.

برای انجام این تحلیل یک صفحه کاغذ را با خودکار به ۴ قسمت مساوی تقسیم کنید و در بالای هر قسمت یکی از عناوین بالا را یادداشت کنید مانند شکل زیر:

 

تحلیل SWOT

 

حالا کاری که شما باید انجام بدهید این است که در هر خانه با توجه به عنوانی که دارد در مورد امور مالی خود واقعیت‌هایی از امور مالی خود را یادداشت کنید.

این کار را می‌توانید هم برای اهداف کوتاه‌مدت و هم برای اهداف بلندمدت انجام دهید. یعنی می‌توانید در مورد فرصت‌ها و تهدیدهایی که در آینده‌ نزدیک و دور قرار است با آنها مواجه شوید چیزهایی یادداشت کنید.

در شکل زیر یک نمونه از این جدول نشان داده شده است شما باید بر اساس موقعیت مالی خود آن را ایجاد کنید.

 

تحلیل SWOT

 

 

در وب‌سایت http://thecoach.ir آقای امیر مهرانی عزیز روش جالبی برای استفاده از این تحلیل در زندگی روزمره ارایه داده بودند البته ایشان این روش را برای برنامه‌ریزی اهداف شخصی معرفی کرده بودند و ما اینجا برای مدیریت امور مالی شخصی آن را به کار می‌بریم.

روشی که ایشان پیشنهاد داه‌اند به این صورت است که:

یک مقوای بزرگ را به چهار خانه تقسیم‌بندی کرده و به دیوار بچسبانید حال نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای امور مالی خود را بر روی چهار رنگ از کاغذ برچسب‌دار بنویسید و آنها را در خانه مربوط به خود بچسبانید. مثلا از رنگ سبز برای نقاط قوت، رنگ نارنجی برای نقاط ضعف، رنگ صورتی برای فرصت‌ها و رنگ زرد برای تهدیدها استفاده کنید. خوبی این روش این است که هرگاه لازم باشد می‌توانید یک برچسب جدید به قسمت مورد نظر اضافه کنید و هرگاه که وضعیت یک برچسب تغییر کرد می‌توانید آن را به خانه‌ای دیگر منتقل نمایید. مثلا ممکن است نقطه ضعفی را بعد از مدتی به نقطه قوت تبدیل کنید. با این کار برای اعمال تغییرات همیشه دست‌تان باز خواهد ماند و تمایز رنگ‌ها هم باعث جلب توجه بیشتری می‌شود و شما را نسبت به پیگیری آنها حساس‌تر خواهد کرد.

همین الان دست‌به‌کار شوید و یک نمونه اولیه از تحلیل SWOT در مورد امور مالی خود ایجاد کنید. بعدا می‌توانید این تحلیل را تکمیل‌تر کنید.

 

نکات تکمیلی در رابطه با اسناد ایجاد شده در مدیریت امور مالی شخصی را در قسمت بعدی ملاحظه فرمایید.

 

 

مدیریت امور مالی شخصی در عمل: قسمت اول؛ لزوم قبول مسئولیت

مدیریت امور مالی شخصی در عمل: قسمت دوم؛ ثبت و نگهداری اسناد مالی

مدیریت امور مالی شخصی در عمل: قسمت سوم؛ ایجاد فایل ترازنامه

مدیریت امور مالی شخصی در عمل: قسمت چهارم؛ ایجاد فایل صورت‌حساب گردش وجوه نقد

مدیریت امور مالی شخصی در عمل: قسمت پنجم؛ ایجاد فایل بودجه‌بندی-۱

مدیریت امور مالی شخصی در عمل: قسمت ششم؛ ایجاد فایل بودجه‌بندی-۲

مدیریت امور مالی شخصی در عمل: قسمت هفتم؛ لزوم تحلیل و ارزیابی اسناد مالی

مدیریت امور مالی شخصی در عمل: قسمت هشتم؛ تحلیل SWOT

مدیریت امور مالی شخصی در عمل: قسمت نهم؛ نکته‌های کاربردی مهم

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *