اهمال‌کاری و روش‌های غلبه بر آن (بخش پایانی)

برچسب‌ها :

 

اهمال‌کاری و روش‌های غلبه بر آن

 

با توضیحاتی که تا الان داده شد، چگونه می‌توانید بر اهمال‌کاری غلبه کنید؟

اقدام اول: سعی کنید این حقیقت را برای خود درونی کنید که هر کاری که انجام می‌دهید، نتیجه انتخاب خودتان است.

در مورد اصطلاحاتی که تا الان گفته شده، فکر کنید

و اگر درمورد شما هم صدق می‌کنند آنها را یادداشت کنید.

بخش از دلایل من در نسبت دادن بسیاری از احساسات و پدیده‌ها  به این اصطلاحات نظیر:

میمون بازیگوش، تصمیم‌گیرنده منطقی، هیولای ترس، سرزمین تاریک، آجر، ناحیه بحرانی، جنگل تاریک، نقطه اوج، سرزمین شادی و جریان

این است که این اصطلاحات به شما کمک می‌کنند تا حقیقت انتخاب‌هایی که انجام می‌دهید را واضح‌تر ببینید.

این‌ها کمک می‌کنند تا هنگامی‌که نیاز بحرانی به انتخاب‌ها و تصمیمات درست داریم، انتخاب‌های بد آشکار شوند.

اقدام دوم: روش‌هایی برای خود ابداع کنید تا میمون را شکست دهید.

برخی روش‌ممکن می‌تواند به این شکل باشد:

روش اول: هدفی که می‌خواهید برای دست‌یابی به آن تلاش کنید را با چند نفر از اعضای خانواده یا دوستان خود در میان بگذارید، از آنها بخواهید که نتیجه کار شما را دنبال کنند.

اگر انجام این کار به هر دلیلی برای شما امکان‌پذیر نیست، آن را برای من ایمیل کنید- من یک غریبه هستم ([email protected])

فقط کافی است هدف خود را در آن یادداشت کنید و آن را برای شخصی ارسال کنید که بتواند شما را پیگیری کند و به شما کمک کند.

البنه برخی از متخصصین می‌گویند که در مورد اهداف زندگی خود با دیگران صحبت‌کردن می‌تواند زیان‌بخش باشد، پس انجام این مورد به موقعیت شخصی خودتان بستگی دارد.

روش دوم: برای خود یک هیولای ترس ایجاد کنید،

البته اگر قبلا یکی از آنها در مورد هدف‌تان ندارید.

مثلا اگر هدف‌تان این است که یک کتاب بنویسید، انجام این کار را از الان برای چند ماه آینده برنامه‌ریزی کنید

و سپس از همین الان کارت دعوت‌های برای برخی افراد ارسال کنید تا در روز رونمایی ومعرفی کتاب، حضور داشته‌باشند.

روش سوم: اگر شما واقعا قصد راه‌اندازی یک کسب‌وکار را دارید، پس از شغل فعلی‌تان خارج شوید و با این کار هیولای ترس را هم‌اتاقی خودکنید.

روش چهارم: اگر شما قصد ساخت یک وبلاگ با بروز رسانی روزانه را دارید، این جمله را در بالای صفحه وب‌لاگ خود درج کنید:« شنبه هر هفته یک پست جدید».

روش پنجم: نامه‌های برای خود پست کنید تا به شما یادآوری کنندکه انتخاب‌های درست داشته‌باشید.

روش ششم: مزاحمت‌های محیطی را به حداقل برسانید، اگر مشکل اصلی شما با برنامه‌های تلویزیونی است، آن را بفروشید، اگر با اینترنت مشکل دارید، با کامپیوتری کار کنید که وسایل اتصال به اینترنت را ندارد و ضمن کار‌کردن، گوشی موبایل خود را  خاموش نمایید.

روش هفتم: خود را به چیزی قفل کنید، مثلا یک سپرده غیرقابل استرداد برای آموزش یک‌سری دروس یا برخی عضویت‌ها پرداخت کنید.

 

اگر روشی که ایجاد می‌کنید، جواب نداد، آن را عوض کنید.

از الان یک یادآوری برای یک آینده، خودایجاد کنید که به شما بگوید،

«آیا پیشرفتی داشتید؟ اگر نداشتید روش راعوض کنید.»

 

اقدام سوم: رسیدن به هدف آرام و یکنواخت صورت می‌گیرد. هر صفحه داستان‌های زندگی، در یک روز نوشته می‌شود.

به همان شیوه‌ای که دست‌آوردهای بزرگ، آجر به آجر اتفاق می‌افتند،

یک عادت عمیق و ریشه‌ای نظیر اهمال‌کاری هم یک‌دفعه‌ای از بین نمی‌رود.

بلکه با یک پیشرفت متوسط در طول زمان، از بین می‌رود.

به خاطر داشته‌باشید که همه اینها به خاطر این است که به شما نشان داده‌شود که شما می‌توانید،

پس کلید موفقیت در کامل بودن نیست بلکه در پیشرفت‌های ساده ولی مداوم است.

نویسنده‌ای که هر روز یک صفحه از کتابش را می‌نویسد بعد از یک‌سال کتابش را به اتمام می‌رساند.

فرد اهمال‌کاری که هر هفته، به آرامی بهتر می‌شود، بعد از یک‌ سال کاملا به شخص دیگری تبدیل می‌شود.

پس اصلا به فکر موفقیت آنی و  یک شبه نباشید،

فقط کار را شروع کنید و گام‌های کوچک و مداوم بردارید.

و این جمله را سرمشق کار خود قرار دهید:

«هر هفته، من یک کار سخت را بدون اهمال‌کاری به انجام می‌رسانم.»

اگر شما بتوانید این کار را انجام دهید، پس توانسته‌اید که یک روند را شروع کنید.

من هنوز هم یک شخص اهمال‌کار هستم، اما قطعا نسبت به یک سال پیش خیلی بهتر شده‌ام،

پس با ااین حساب من نسبت به آینده امیدوار هستم.

غلبه‌کردن بر اهمال‌کاری، شبیه حالتی است که شما کنترل کل زندگی‌تان را به دست گرفته‌باشید.

بیشتر چیزهایی که مردم را خوشحال یا ناراحت می‌کند، میزان سطح رضایت‌شان از زندگی، میزان عزت‌نفس‌شان، حسرت‌هایی که در زندگی‌شان دارند، مقدار وقت آزادی که در طول روز می‌توانند صرف روابط‌شان کنند، شدیدا تحت تاثیر اهمال‌کاری است.

بنابراین، لازم است که این قضیه در حد مرگ، جدی گرفته‌شود

و زمان شروع برای پیشرفت در از بین‌بردن آن، همین الان است.