بودجه بندی در مدیریت امور مالی شخصی | قسمت پنجم

بودجه بندی

 

بودجه بندی در مدیریت امور مالی شخصی | قسمت پنجم

زمان مطالعه: ۸ دقیقه

stars

 

مروری بر درس جلسات قبلی تا کنون

در درس اول در مورد اهمیت مدیریت امور مالی شخصی صحبت کردیم و اشاره کردیم که برای داشتن کنترلی قوی بر امور مالی خود لازم است که سه مولفه ضروری را پیاده سازی کنیم این مولفه ها شامل:

 

مولفه اول: ذخیره و نگهداری تمامی تراکنش ها، فاکتورها و صورت حساب های مالی که در طول روز استفاده می کنیم.

 

مولفه دوم: ایجاد صورت های مالی شخصی شامل ترازنامه  و صورت حساب گردش وجوه نقد

 

مولفه سوم: ایجاد و به کارگیری فایل بودجه بندی ماهانه

 

در مورد مولفه ی اول به تفصیل در قسمت دوم این مجموعه توضیحاتی ارایه دادیم و در درس سوم و چهارم مباحث ترازنامه و صورت حساب گردش وجوه نقد که در مولفه ی دوم به آن اشاره شده است را بررسی کردیم.

 

در درس پنجم مولفه ی سوم یعنی ایجاد و به کارگیری فایل بودجه بندی ماهیانه را بررسی می کنیم.

 

بودجه بندی

تمام مباحثی که تاکنون در مورد مدیریت امور مالی شخصی بررسی کردیم مربوط به کارها و تصمیماتی بوده است که در گذشته انجام داده اید.

مثلا ذخیره و نگهداری اسناد مالی مربوط به کاری است که قبلا انجام داده اید و اکنون فقط اسناد آن را ذخیره می کنید.

به همین ترتیب ترازنامه و صورت حساب گردش وجوه نقد هم گذشته نگر هستند و تصمیمات مالی که در گذشته گرفته اید را در جدولی نشان می دهند.

 

مدیر موفق کسی است که با توجه به تجربیات گذشته، مسیر آینده را ترسیم می کند.

شما هم اگر می خواهید در زمینه امور مالی خود، به مدیری موفق تبدیل شوید باید از هر آنچه که در گذشته انجام داده اید بتوانید استفاده کنید و برای آینده خود یک مسیر مالی ترسیم کنید.

البته اصراری نیست که دقیقا آنچه که در برنامه ریزی مالی خود برای آینده نوشته اید را اجرا کنید

چون بهرحال آینده نامعلوم است و ممکن است تصمیماتی که امروز برای آینده گرفته اید در نتیجه برخی عوامل خارجی تغییر کنند

اما مهم این است که شما با وضعیت فعلی که دارید بتوانید چشم انداز آینده مالی خود را ترسیم کنید و به سمت آن حرکت کنید. هرجا شرایط تغییر کرد از نو می توانید برنامه ریزی های انجام شده را بروزرسانی کنید و تغییراتی در آنها اعمال کنید.

 

ادامه مطالب  نکات مهم در صورت های مالی | قسمت هفتم

با استفاده از فایل بودجه بندی مالی شخصی می توانید مسیر آینده مالی خود را تا حد خیلی زیادی تعیین کنید.

 

طرحی برای ایجاد فایل بودجه بندی موثر و کارا

فایل بودجه بندی یا برنامه ریزی برای هزینه ها یک مرحله ی بسیار ضروری در مدیریت امور مالی شخصی است.

بسیاری از مشکلات رفتاری در هزینه کردن شامل خریدهای احساسی، خرید درمانی، خریدهای بدون برنامه ریزی، پس انداز نکردن و … از طریق فایل بودجه بندی قابل کنترل هستند.

 

اگر هر ماه برای امورات مالی خود فایل بودجه بندی ایجاد کنید می توانید بدون این که دچار بدهی شوید، درآمدتان را برای هزینه هایی که دارید مدیریت کنید و آن را بسیار عاقلانه تر خرج کنید.

همچنین می توانید به اهداف مالی که برای خود تعیین کرده اید برسید

و حتی برای مواقع ضروری هم پولی به عنوان پس انداز یا صندوق ضروری پول داشته باشید

و به طور کلی عادت های خوب مالی را در خود ایجاد کنید.

 

اگر فایل بودجه بندی نداشته باشید برای جبران  منابع مالی ناشی از ولخرجی ها و هزینه های اضافی ناچار می شوید قرض بگیرید و به این ترتیب بدهی هایتان روز به روز افزایش پیدا می کند.

 

از فایل بودجه بندی استفاده کنید تا بتوانید به پول تان بگویید که کجا برود نه این که هر بار بگویید پولم کجا رفت؟

 

برای ساخت یک فایل بودجه بندی موثر که بتواند همه مزایای ذکر شده را برای شما داشته باشد باید هفت گام را پشت سر بگذارید.

 

گام اول: اهداف مالی خود را تعیین کنید

مسیر مالی شما در آینده توسط اهدافی تعیین می شود که امروز برای آینده دارید.

هدف از تعیین اهداف مالی این است که بتوانید برنامه ای برای هزینه، پس انداز و سرمایه گذاری در مورد آن هدف ایجاد کنید.

 

اهداف مالی به سه شکل کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت قابل تفکیک هستند

و باید دقیقا مثل اهداف دیگری که در زندگی برای خود تعیین می کنید واضح، مشخص و قابل دست یابی باشند

و یک بازه زمانی هم برای دست یابی به آن تعیین کرده باشید.

مثلا خرید یک ماشین در محدوده قیمت متوسط بازار تا یک سال آینده یک هدف مالی کوتاه مدت است و خرید خانه ای ویلایی در قسمت مرفه شهر تا ده سال آینده یک هدف بلند مدت است.

 

ادامه مطالب  خودشناسی جهت رسیدن به استقلال مالی

ممکن است الان با خود بگویید من هم دوست دارم تا ده سال آینده یک خانه ویلایی بزرگ در یک مکان گران قیمت شهر داشته باشم

خب هر کسی این هدف را دوست دارد

اما آیا حاضرید برای رسیدن به این هدف بجنگید آیا حاضرید برای این هدف هزینه کنید و بیشتر تلاش کنید؟

پس هنگامی که هدف گذاری می کنید با خود فکر کنید ببینید آیا حاضرید برای این هدف بجنگید

و از برخی لذت های موقتی در زندگی چشم پوشی کنید؟

اگر جواب بله بود به عنوان هدف آن را انتخاب کنید اما حتی اگر کمی تردید داشتید سراغ هدفی دیگر بروید.

 

گام دوم: درآمد خود را محاسبه کنید.

بعد از این که اهداف مالی خود را تعیین کردید نوبت برنامه ریزی برای تامین منابع مالی مورد نیاز برای هر کدام از اهداف می رسد.

اگر هدف مالی شما این است که ظرف مدت شش ماه آینده یک ماشین بخرید و در حال حاضر  مقداری پول کسری دارید باید در بودجه بندی ماهیانه به گونه ای برنامه ریزی کنید که تا شش ماه آینده بتوانید این مبلغ را تامین کنید.

یا اگر در اهداف بلندمدت خود قرار است تا ده سال آینده یک خانه ویلایی بزرگ داشته باشید باید در بودجه بندی سالانه هدف تان این باشد که به مقدار درآمد خود اضافه کنید و احیانا در کنار شغل فعلی به کار دیگری هم مشغول شوید.

 

بهرحال دومین گام در بودجه بندی این است که مقدار درآمد خود را شناسایی کنید

و یادتان باشد که تنها روی درآمدهایی حساب کنید که از دریافت آنها مطمئن هستید.

حساب باز کردن روی جوایز، هدایا یا درآمدهایی که از دریافت آنها مطمئن نیستید در بودجه بندی کار اشتباهی است و فقط باعث می شود به ولخرجی بپردازید.

 

محاسبه ی درآمد در بودجه بندی ماهیانه برای کسانی که درآمد ماهیانه متغیر یا فصلی دارند کار مشکلی است

در این حالت بهتر است درآمد در بودجه بندی روی کمترین مقدار ممکن که از دریافت آن مطمئن هستید بسته شود و گرنه در صورت عدم تحقق درآمد پیش بینی شده دچار مشکلات مالی می شوید.

 

 

گام سوم: در فایل بودجه بندی به صندوق ضروری پول و صندوق پس انداز اهمیت ویژه بدهید.

برای این که بتوانید هر ماه پولی برای صندوق ضروری پول و صندوق پس انداز  جهت امنیت مالی خود در آینده کنار بگذارید حتما در فایل بودجه بندی ماهیانه آن را بگنجانید.

مشاوران مالی پیشنهاد می دهند که در صندوق ضروری پول معادل سه الی شش ماه تامین هزینه های زندگی پول نقد یا معادل آن با قدرت نقدشوندگی بالا داشته باشید.

این پول جهت مواقع ضروری و هنگام وقوع مشکلات مالی مورد استفاده قرار می گیرد.

غیر از صندوق ضروری پول که بعد از مدتی پس انداز کردن در آن قطع می شود باید صندوق پس اندازی داشته باشید که هرماه در آن مقداری ذخیره کنید و هر موقع به مقدار مناسبی رسید آن را در جایی سرمایه گذاری کنید.

 

ادامه مطالب  ترازنامه در مدیریت امور مالی شخصی | قسمت سوم

یکی از بزرگ ترین اشتباهاتی که اغلب افراد در مورد پس انداز کردن مرتکب می شوند این است که آخر هر ماه از پولی که پس انداز کرده اند برداشت می کنند و آن را برای کارهای دیگر هزینه می کنند.

اگر شما هم مرتکب این اشتباه می شوید بدانید که با این روش هیچ پولی برای پس انداز کردن باقی نمی ماند.

از آنجا که پس انداز کردن برای دست یابی به اهداف بلندمدت و همچنین امنیت مالی ضروری است پس یادتان باشد که «قبل از هر نوع هزینه ای سهم خودتان را بپردازید.»

 

 

فایل بودجه بندی

 

 

 

گام چهارم: هزینه های ثابت را در فایل بودجه بندی بگنجانید.

تعهدهای مالی که برای خود ایجاد کرده اید حتما بخشی از فایل بودجه بندی را به خود اختصاص می دهند

این تعهدها شامل هزینه های ثابتی هستند که هر ماه باید پرداخت کنید.

پرداخت اقساط ماهیانه، اجاره  خانه، بیمه عمر و هز نوع هزینه ای که هر ماه به صورت ثابت تکرار می شود جزو این نوع هزینه ها هستند.

 

فایل بودجه بندی ساختاری شبیه صورت حساب گردش وجوه نقد دارد که قبلا در درس چهارم بررسی شد.

در صورت حساب گردش وجوه نقد هزینه هایی که به صورت واقعی انجام می شوند ثبت می شود در حالی که در فایل بودجه بندی هزینه هایی که انتظار داریم در طی ماه داشته باشیم را ثبت می کنیم.

 

گام پنجم: هزینه های متغیر را در فایل بودجه بندی بگنجانید.

برنامه ریزی برای هزینه های متغیر به سادگی هزینه های ثابت یا پس انداز نیست.

هزینه های متغیر تحت تاثیر شرایط مختلف زمانی، اقتصادی، خانوادگی و … قابل تغییر هستند.

برای این که تخمین خوبی برای هزینه های متغیر داشته باشید می توانید برای چند ماه پیاپی فایل صورت حساب گردش وجوه نقد را بررسی کنید و آن را زیر نظر بگیرید.

با انجام این کار در آینده می توانید هر بار تخمین هایتان را برای هزینه های متغیر بهبود بخشید.

 

ادامه مطالب  مراقبت از اصل سرمایه | مهم ترین موضوع در سرمایه‌گذاری

گام ششم: مقدار دقیق هزینه ها را در پایان ماه ثبت کنید.

بعد از این که فایل بودجه بندی که شامل اهداف مالی، وضعیت درآمدی، هزینه های ثابت و هزینه های متغیر است را ثبت کردید باید در طول ماه مقدار اصلی درآمدها و هزینه های خود را زیر نظر بگیرید

و مقدار آنها را در ستون کناری هزینه ها و درآمدهای پیش بینی شده یادداشت کنید

ستونی که این مقادیر زیر آن یادداشت می شود ستون مقادیر واقعی نامیده می شود.

در کنار آن ستون دیگری وجود دارد که  اختلاف مقادیر نام دارد

در زیر این ستون می توانید اختلاف مقدار واقعی درآمدها و هزینه ها را با مقادیری که خودتان پیش بینی کرده بودید یادداشت کنید.

 

گام هفتم: مرور و بازنگری فایل های بودجه بندی و بررسی میزان پیشرفت در رسیدن به اهداف

مانند هر نوع فعالیت تصمیم گیری، ایجاد یک فایل بودجه بندی دقیق هم نیازمند این است که هر بار با بازنگری و بررسی پیش بینی ها نسبت به آنچه که در واقعیت اتفاق افتاده است در تکمیل تر کردن آن برای ماه بعدی پیشرفتی حاصل کنید.

اگر مدتی بر روی این کار مداومت داشته باشید و فایل های بودجه بندی ماه های قبل را به دقت بررسی کنید می توانید کم کم به نوشتن بودجه بندی نزدیک به واقعیت هم برسید.

 

در درس بعدی بحث مفصلی راجع به بررسی و ارزیابی فایل بودجه بندی خواهیم داشت.

 

 

Print Friendly, PDF & Email
ارز دیجیتال مشاوره سرمایه گذاری اینستاگرام

به این مطلب امتیاز بدید

امتیاز 2.00 ( 1 رای )

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی