عادت های بد در خرید کردن | قسمت چهارم

عادت های بد در خرید کردن

 

عادت‌های بد در خرید کردن | قسمت چهارم

زمان مطالعه: ۸ دقیقه

stars

 

قبلا گفتیم یکی از حوزه هایی که سواد مالی روی آن تاکید زیادی دارد مبحث خرید کردن است.

خرید شامل هر چیزی می شود از یک جوراب گرفته تا یک خانه چند میلیاردی.

مهم این است که شما به عنوان خریدار باید پولی به فروشنده پرداخت کنید.

 

هدف ما این است که خریدی که شما انجام می دهید از هر نظر خرید مناسبی باشد.

 

خریدی که سه ویژگی زیر را داشته باشد می تواند خرید مناسبی باشد و باعث رضایت خاطر شود.

این سه ویژگی عبارتند از:

 

قیمت

کیفیت

کاربردی بودن

 

اگر بتوانیم موقع خرید این سه فاکتور را هم زمان رعایت کنیم حتما خرید خوبی خواهیم داشت.

 

رعایت نکردن حتی یک مورد از این سه فاکتور باعث می شود که خرید ضعیفی داشته باشیم.

 

قرار نیست همیشه اجناس با بالاترین کیفیت را بخریم

 

بلکه بسته به نوع استفاده ای که از محصول خریداری شده خواهیم داشت می توانیم نسبت به کیفیت آن تصمیم بگیریم.

 

مثلا اگر وسیله ای را فقط برای مدت دو ماه لازم داریم و بعد از آن دیگر کاربردی برای ما نخواهد داشت و آن وسیله قابلیت فروش مجدد هم نداشته باشد نوع با کیفیت متوسط آن را بخریم کافی است.

 

ضمنا قیمت کالای خریداری شده هم باید متناسب با عرف بازار باشد

 

برای این که سرمان کلاه نگذارند باید از قیمت کالایی که می خریم قبلا مطلع باشیم.

 

به لحاظ  کاربردی بودن چیزی که خریداری می کنیم دقت داشته باشید که همیشه برای نیازها و خواسته های خود اولویتی داشته باشد و بر اساس اولویت به خرید آنها بپردازید.

 

اما متاسفانه اغلب ما عاداتی داریم که در یکی از این فاکتورها از خودمان ضعف نشان می دهیم.

 

هدف این نوشته این است که شما را با برخی عادت های بد در خرید کردن آشنا کند و برای رفع هر کدام راه کارهایی عملی پیشنهاد دهد.

 

عادت به خریدهای احساسی یا خرید درمانی

یکی از متداول ترین عادت های بد در خرید کردن، خرید احساسی است که از آن به خرید درمانی هم یاد می شود.

به نوعی از خرید گفته می شود که شما صرفا به خاطر ایجاد یک احساس خوب در خودتان آن را انجام می دهید و مساله کاربردی بودن چیزی که می خرید خیلی مطرح نیست.

 

ببینید اگر می گوییم از خریدهای احساسی پرهیز کنید به این معنی نیست که در تصمیم گیری برای خرید اصلا احساس تان را درگیر نکنید.

خیر این مساله حتی اگر خودتان هم بخواهید شدنی نیست.

 

ادامه مطالب  مدیریت امور مالی شخصی در عمل | قسمت اول

علم عصب شناسی ثابت کرده است که در هر نوع تصمیم گیری -و نه صرفا تصمیم گیری برای خرید – احساسات و عواطف ما درگیر هستند و تصمیمی که فقط و فقط از روی منطق گرفته شده باشد وجود ندارد.

 

اگر از خرید کردن لذت ببرید دلیل بر این که در حال خرید احساسی هستید نیست.

 

اما اگر صرفا به خاطر دست یابی به احساس خوب اقدام به خرید کنید عادت بدی است و باید ترک آن را جدی بگیرید.

 

اگر احساس می کنید این عادت در شما هم وجود دارد و قصد دارید که آن را ترک کنید پیشنهاد می کنم حتما نگاهی به این مقاله که در زیر معرفی شده است بیاندازید:

 

راه حل هایی برای کنترل خریدهای احساسی و هدایت آن در جهت درست.

 

در مقاله بالا هفت راه کار برای مقابله با خرید درمانی ارایه شده است که با انجام درست چند مورد از آنها می توانید به راحتی بر این مساله فایق آیید.

 

در ادامه به مرور این راه کارها می پردازیم اگر نیاز به توضیحات بیشتر داشتید حتما در مقاله اصلی می توانید آن را پیدا کنید.

 

راهکار اول: عواملی که شما را به خرید کردن ترغیب می کنند شناسایی کنید.

 

راهکار دوم: خریدهای خود را زیر نظر بگیرید تا خریدهای احساسی را پیدا کنید.

 

راهکار سوم: از قانون ۴۸ ساعت استفاده کنید.

 

راهکار چهارم: دسترسی سریع و آسان خود را به پول نقد یا کارت های بانکی محدود کنید.

 

راهکار پنجم: از طریق بودجه بندی ماهانه می توانید خریدهای احساسی را محدود کنید.

 

راهکار ششم: همیشه لیستی از وسایل مورد نیاز خود جهت خرید داشته باشید و هرگاه نیاز به خرید درمانی پیدا کردید از آن لیست خرید کنید.

 

راهکار هفتم: هر ماه یک مبلغ مشخص و محدود برای خرید درمانی اختصاص دهید و در طول ماه غیر از آن مقدار حق خرید درمانی نداشته باشید.

 

 

البته این را در نظر داشته باشید که اگر مدت زمان طولانی است که دچار خرید های احساسی شده اید ممکن است ترک آن کمی برایتان چالشی تر باشد.

پس باید صبر داشته باشید و به تدریج این احساس را از خود دور کنید.

 

 

 عادت به خریدهای لحظه ای و بدون برنامه ریزی

یکی دیگر از عادت های بد در خرید کردن عادت به خریدهای لحظه‎ای و بدون برنامه ریزی است.

در واقع طیف وسیعی از خریدهایی که هر روزه انجام می گیرد در این دسته قرار می گیرد.

 

ادامه مطالب  رابطه بین عزت نفس و موفقیت مالی

خریدهای احساسی هم به نوعی جزو خریدهای بدون برنامه ریزی محسوب می شوند.

 

فرض کنید در خیابان از جلوی مغازه ای رد می شوید یک دفعه چشم تان به یک مجسمه برنزی دکوری در ویترین مغازه ای می افتد

همان لحظه وارد مغازه می شوید و بعد از کمی پرس وجو از قیمت و شاید تلاش برای دریافت تخفیف، آن مجسمه را می خرید.

 

این نوع خریدها، چون قبلا برنامه ای برای تهیه آنها نداشتیم پس جزو نیازها یا خواسته های دارای اولویت ما نیستند و معمولا کمترین کاربرد را برای ما دارند

و ممکن است از لحاظ قیمت یا کیفیت هم مشکل داشته باشند.

 

اگر به این نوع خریدها عادت کنیم سریع پولمان تمام می شود و هرگز نمی توانیم برای مدتی طولانی پول را در جیب یا کارت بانکی مان نگهداری کنیم و همیشه در اولین فرصت آن را خرج می کنیم.

 

چند راه کار عالی وجود دارد که می توان با اجرای آنها همیشه از خریدهای بدون برنامه ریزی و لحظه ای دوری کنیم

 

در مقاله ای که در زیر معرفی شده است به بررسی این موضوع پرداخته ایم:

 

شاید بخواهید این نوشته مرتبط را هم بخوانید: از خریدهای لحظه ای و بدون برنامه ریزی پرهیز کنید

 

راه کاری که در مقاله بالا به آن اشاره شده است به این صورت است که:

برای خودمان قانونی بگذاریم که هر موقع خواستیم چیزی بخریم آن را در لیست خریدهای مورد نیازمان قرار دهیم و حداقل باید ۴۸ ساعت یا دو شبانه روز از اولین تصمیم مان گذشته باشد بعد اقدام به خرید کنیم.

 

شاید بخواهید این نوشته مرتبط را هم بخوانید: چگونه هنگام خرید از قانون ۴۸ ساعت استفاده کنیم

 

دلیل این موضوع این است که در طی این مدت اگر آن وسیله ای که قصد خرید آن را داشتیم جزو اقلام غیرضروری باشد معمولا فراموش می شود و دیگر تمایلی به خرید آن نخواهیم داشت

یا این که در طی این مدت به بررسی قیمت و نمونه های موجود آن در بازار خواهیم پرداخت و خرید بهتری خواهیم داشت.

 

 

عادت به خریدهای از روی خجولی

 

خریدهای از روی خجولی یکی از مشکل سازترین عادت های بد در خرید کردن است.

 

 

خرید از روی خجولی

 

قبلا گفتیم که خریدی که  سه فاکتور قیمت، کیفیت و کاربردی بودن در آن رعایت شده باشد خرید مناسبی است.

 

از همین ابتدا خیال تان را راحت کنم خریدی که از روی خجولی باشد اغلب هیچ کدام از این فاکتورها را رعایت نمی کند

 

ادامه مطالب  چگونه از معضل ولخرجی خلاص شویم؟

و یکی از بدترین نوع خریدهایی است که هرکسی می تواند داشته باشد.

 

در مورد خجولی بحث های زیادی شده است و کتاب ها نوشته شده است

 

اما عموما نوعی از خجولی که بحث شده است خجولی در برقراری ارتباط با دیگران است.

 

در حالی که خجولی می تواند در زمینه های دیگری هم وجود داشته باشد و ممکن است ربطی هم به بحث ارتباط در جمع نداشته باشند مثلا خجولی در نوشتن!

 

خجولی در خرید کردن یکی از انواع بی شمار این نوع خجولی هاست

 

و ممکن است شخصی که در برقراری ارتباط با دیگران در حالت عادی هیچ مشکلی ندارد هنگام برخی خریدها دچار خجولی شود و خرید مناسبی انجام ندهد.

 

تعریفی که خودم از خرید از روی خجولی در ذهن دارم به این شکل است:

 

اگر هنگام خرید علی رغم میل باطنی خود و به سبب شرایط محیطی که برایتان پیش آمده است اقدام به خرید کنید متاسفانه خریدتان با خجولی همراه بوده است.

 

این شرایط محیطی که هنگام خرید پیش آمده و ما را مجبور به خرید کرده است ممکن است شامل موارد زیر باشد…

 

فروشنده فامیل یا آشناست و احساس می کنیم نباید بدون خرید از مغازه اش بیرون برویم.

چون چند بار قیمت پرسیدیم حتما باید خریدی انجام دهیم وگرنه فروشنده از دست مان ناراحت می شود.

قیمتی که گفته خیلی گران است اما جرات درخواست تخفیف نداریم.

افراد دیگری در آن مغازه حضور دارند و من نمی توانم با وجود حضور آنها درمورد کیفیت یا قیمت کالایی که می خواهم بخرم با فروشنده بحث کنم و سریع خریدم را انجام می دهم.

به خاطر اصرار کسی که همراه مان برای خرید آمده است مجبور به خرید شده ایم.

و ….

 

یکی از دوستان من علی رغم این که در بحث ارتباطات خیلی هم اجتماعی است و اصلا خجول نیست اما اغلب هنگام خرید در رودربایستی گیر می کند و به همین خاطر خریدهای ناخواسته زیادی دارد.

 

اگر شما هم نگاهی به گذشته خود بیاندازید متوجه می شوید که بعضی وقت ها خرید از نوع خجولی انجام داده اید.

 

اما اگر تعداد خریدهایی از این نوع دارید زیاد باشد مشکلی بسیار جدی است و باید فکری به حال آن بکنید.

 

اگر شما هم جزو افرادی هستید که گاها از این نوع خریدها انجام می دهید راه کارهای زیر می تواند تا حدودی شما را از این مساله دورتر کند:

 

قبل از این که به معرفی راه حل ها بپردازیم ذکر این نکته ضروری است که خجولی را نمی توان یک شبه رها کرد

اما اگر مصر باشید می توانید درعرض چند ماه نشانه های آن را در خود ضعیف تر کنید.

 

ادامه مطالب  مراقبت از اصل سرمایه | مهم ترین موضوع در سرمایه‌گذاری

راهکاری هم که در زیر اشاره می شود بیشتر جنبه اجتناب از قرار گرفتن در موقعیت هایی است که در آن دچار خجولی می شوید و نه راهکاری برای رفع ریشه ای آن.

 

راه کار اول: اگر احساس می کنید که در مواجهه با برخی فرشندگان دچار رودربایستی می شوید هنگام خرید به مغازه ی آنها نروید و از یک جای دیگر خرید کنید.

 

راهکار دوم: اگر با شخصی که همراهتان به بازار آمده احساس راحتی نمی کنید و حضورش برایتان سنگنین است در آن لحظه خرید نکنید.

می توانید بگویید تصمیم تان عوض شده است و فعلا قصد خرید ندارید.

 

راهکار سوم: این راهکار بر خلاف دو مورد اولی جنبه ریشه کنی خجولی را دارد و به این صورت است که قبل از رفتن برای خرید حتما در مورد چیزی که می خواهید بخرید اطلاعات مناسب کسب کنید.

مثلا قیمت و کیفیت و انواع آن در بازار و موارد دیگر را حتما از طریق اینترنت جستجو کنید.

اگر اطلاعات شما در مورد محصولی که می خرید زیاد باشد اعتمادبه نفس خیلی بیشتری موقع خرید خواهید داشت.

 

راهکار چهارم: اگر نمی توانید بر خجولی تان غلبه کنید و همیشه موقع خرید در این حالت گرفتار می شوید می توانید بیشتر خریدهایتان را اینترنتی انجام دهید که در آن دیگر مساله ی خجولی مطرح نیست.

 

راهکار پنجم: با یکی از دوستان تان که خیلی کنارش احساس راحتی دارید به خرید بروید و قبل از وارد شدن به مغازه به او بگویید که در خرید کمک تان کند. اما این به شرطی است که آن دوست تان هم مثل خودتان خجول نباشد.

 

قطعا خود شما هم از این به بعد با آگاه شدن نسبت به این عادت هنگام خرید می توانید راهکارهای دیگری را اتخاذ کنید.

 

امیدوارم خرید خوبی داشته باشید و از خریدتان چه در مغازه و چه در خانه لذت ببرید و هرگز خرید از روی خجولی نداشته باشید.

 

در درس بعدی با ما همراه باشید با معرفی برخی عادت های خوب و حرفه ای هنگام خرید کردن

Print Friendly, PDF & Email
ارز دیجیتال مشاوره سرمایه گذاری اینستاگرام

به این مطلب امتیاز بدید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی