عادت های خوب در خرید کردن | قسمت پنجم

عادت های خوب در خرید کردن

 

عادت های خوب در خرید کردن | قسمت پنجم

زمان مطالعه: ۲۰ دقیقه

stars

 

باز هم به بحث خرید می پردازیم…

 

قبلا سه عادت بد هنگام خرید کردن را بررسی کردیم و راهکارهایی برای مقابله با آنها ارایه کردیم

 

پیشنهاد می کنم اگر هنوز درس  عادت های بد در خرید کردن را مطالعه نکرده اید سری به آن بزنید.

 

تغییر عادات بد در خریدکردن چیزی نیست که در عرض یک شب بتوانید آن را بوجود بیاورید

در یک دوره زمانی باید هدف تان این باشد که کم کم عادت های بد را از رفتارتان حذف کنید

و به جای آن عادات خوب را جایگزین کنید.

 

 

اما عادت های خوب در خرید کردن کدام ها هستند؟

 

برای این که جریان خرید را به صورت کامل ترسیم کنید ما سه دوره زمانی برای آن در نظر می گیریم:

دوره قبل از خرید

دوره ضمن خرید

دوره بعد از خرید

 

این سه دوره همگی بر روی خریدی که انجام می دهیم تاثیر می گذارند.

 

یک شخص حرفه ای و کسی که در خرید کردن مهارت دارد کسی است که در هر سه دوره کارهایی انجام می دهد که در نهایت منجر به یک خرید عالی خواهد شد.

 

هر چقدر در خرید کردن مهارت بیشتری پیدا کنید شانس دست یابی به استقلال مالی تان  بیشتر خواهد بود.

و هرچقدر که در خرید کردن ضعیف باشید و نتوانید آن را مدیریت کنید احتمال این که دارایی خود را از دست دهید بیشتر است.

 

در این نوشته می خواهیم شما را با یک سری عادات خوب هنگام خرید کردن آشنا کنیم البته عادات مربوط به هر دوره را جداگانه بررسی می کنیم.

 

با ما همراه باشید…

 

عادت های خوب در دوره قبل از خرید

کسی که در خرید کردن مهارت دارد همه تصمیم گیری ها را فقط به لحظه خرید نمی سپارد و برخی از آنها را ممکن است از روزها و یا ماه ها قبل انجام داده باشد.

 

عادت ایجاد فایل بودجه بندی ماهیانه

قبلا در این مورد به تفصیل صحبت کرده ایم و جهت یادآوری مجدد بد نیست سری به مقاله های زیر بزنید:

 

نوشته مرتبط : بودجه بندی مالی چیست و چگونه ایجاد می شود؟

 

نوشته مرتبط : بودجه بندی در مدیریت امور مالی شخصی 

 

فایل بودجه بندی طرحی است که برای مدیریت نحوه ی خرج کردن در یک ماه یا یک دوره پیش رو، مورد استفاده قرار می گیرد.

 

در این فایل میزان درآمدها و هزینه های یک ماه خود را مشخص می کنید و سعی می کنید در ماه پیش رو هزینه هایتان را مطابق برنامه ای که طراحی کرده اید پیش ببرید.

 

شاید این طور به نظر برسد که هر ماه برای ایجاد فایل بودجه بندی وقت گذاشتن، کار سختی است اما مگر تنظیم این فایل در ابتدای هر ماه چند ساعت طول می کشد؟

به طور متوسط هر ماه یک زمان نیم ساعته برای تولید فایل بودجه بندی کفایت می کند.

 

اما همین فایل بودجه بندی اگر در طول ماه به درستی اجرا شود می تواند هزینه های بدون  برنامه ریزی شده زیادی را برایتان جبران  کند و شما را از خرج های اضافی به دور نگه دارد.

 

اگر زمان صرف شده برای ایجاد این فایل نیم ساعت باشد و این فایل بتواند در طول ماه یک صرفه جویی حداقل دویست هزار تومانی برای شما داشته باشد پس صرف نیم ساعت زمان در ابتدای هر ماه معادل دریافت حداقل دویست هزار تومان برای شما خواهد بود.

 

هر چند در ابتدا کمی سخت به نظر می رسد اما خودتان را عادت دهید که حتما ابتدای هر ماه یا هر زمانی که با نوع دریافتی های تان مطابقت بیشتری دارد زمانی را صرف ایجاد فایل بودجه بندی کنید.

 

 

عادت دوم: عادت تحقیق قیمت  ها قبل از خرید

یکی از عادت های بدی که من داشتم این بود که هر زمان می خواستم چیزی بخرم با خودم می گفتم تفاوت قیمت برایم مهم نیست و به اولین مغازه ای که می رسیدم و وسیله مورد نظر را پیدا می کردم سریع آن را می خریدم.

 

آن زمان توجیه من این بود که مگر یک فروشنده چقدر می تواند قیمت را تغییر دهد در حالی که واقعا در بازار ایران تغییر قیمت از یک مغازه به مغازه کناری و از یک منطقه شهر به منظقه ای دیگر می تواند بسیار متفاوت باشد.

 

تحقیق قیمت

 

 

اگر در طول هفته یا ماه چند بار خرید می کنید تفاوت های کوچک در قیمت ها می تواند روی مقدار نهایی پرداختی هایتان تاثیر بسیاری بگذارد.

 

نکته جالبی که من همیشه و در همه جا دیده ام این است که در جامعه ما افراد برای به دست آوردن پول زحمت زیادی می کشند اما هنگام خرج کردن با بی توجهی تمام این کار را انجام می دهند

و با وجود آشفته بازاری که در تفاوت بین قیمت ها وجود دارد همچنان نسبت به قیمت واقعی چیزهایی که قصد خرید دارند بی تفاوت رد می شوند.

 

ادامه مطالب  گردش وجوه نقد در مدیریت امور مالی شخصی | قسمت چهارم

فرض کنید در ابتدای ماه فایل بودجه بندی تان را ایجاد کرده اید و می دانید که درماه جاری قرار است چه چیزهایی بخرید

حال از چند طریق می توانید نسبت به تحقیق قیمت وسایلی که قصد خرید دارید اقدام کنید:

 

استفاده از اینترنت

امروزه قیمت همه محصولات در اینترنت وجود دارد و شما می توانید با یک جستجوی ساده در گوگل نسبت به قیمت هر چیزی اطلاع حاصل کنید.

 

فرضا می خواهید یک دستگاه چای ساز بخرید…

دستگاه های چای ساز با برندهای مختلفی در بازار وجود دارند و هر کدام قیمت مخصوص به خود دارند

ضمنا در فروشگاه های مختلف بخش نظرات کاربران هم وجود دارد که در مورد هر وسیله ای که خریده اند نظرات شان را نوشته اند.

شما می توانید با بررسی چند برند از انواع چای سازها و تعیین قیمت  آنها در چندین وب سایت و فروشگاه اینترنتی محدوده قابل قبول قیمت چای ساز را به دست آورید.

این جستجو ممکن است بیست دقیقه تا نیم ساعت طول بکشد.

حال که شما برای خرید این چای ساز به فروشگاهی مراجعه می کنید می توانید با اطمینان خیلی بیشتری نسبت به قیمتی که فروشنده اعلام می کند اظهار نظر کنید و تصمیم نهایی خود را بگیرید.

 

حتی اگر به صورت اینترنتی هم می خواهید خرید کنید باید قیمت ها را در چندین فروشگاه دیگر بررسی کنید و شاید لازم باشد قیمت واقعی آن را در بازار فیزیکی هم پرس وجو کنید.

 

سرزدن به مغازه ها

روش بعدی این است که به صورت واقعی به چندین مغازه سر بزنیم و محدوده قیمت را پیدا کنیم

در این روش هم بهتر است که مغازه ها در نقاط مختلف شهر انتخاب شوند.

 

چون واقعیت این است که در مناطق پر رفت و آمد و یا لوکس شهر قیمت اجاره مغازه بسیار بیشتر از نقاط معمولی است و قیمت وسایلی هم که در این جور جاها فروخته می شوند بسیار بالاتر از نقاط دیگر است.

 

به خاطر سپاری قیمت خرید های قبلی

از این به بعد سعی کنید نسبت به قیمت وسایلی که می خرید توجه بیشتری نشان دهید و قیمت ها را به خاطر بسپارید.

 

همین که قیمت وسیله ای را که امروز خریده اید به یاد داشته باشید دفعه بعدی برای خرید همان وسیله دقت بیشتری خواهید داشت و تفاوت قیمت ها را متوجه خواهید شد.

و به مرور این عادت در شما شکل می گیرد که یک لیست قیمتی بلند بالا از اجناس مختلف در ذهن تان خواهید داشت و کم کم مقایسه بین قیمت ها و انتخاب بهترین گزینه برایتان راحت تر خواهد شد.

 

شاید با خودتان بگویید مگر من بیکارم که همه اش دنبال قیمت این وسیله و آن وسیله بگردم تازه مگر تفاوت چقدر می تواند باشد؟

 

در جواب این سئوال این نکته را در نظر داشته باشید که اگر می خواهید سواد مالی تان را بالا ببرید و نسبت به امورات مالی تان بی تفاوت نباشید خرید کردن یکی از مهم ترین بخش ها ست و هر کسی در هر مقام و منصب و سن و موقعیتی درگیر مساله خرید کردن است پس ناچار هستید که نسبت به خرید کردن و بخصوص تحقیق قیمت بی توجه نباشید.

 

بسیار اتفاق افتاده است که شخصی هنگام خرید ماشین یا خانه به دلیل همین بی اطلاعی و عدم آگاهی از قیمت اصلی و اعتماد کامل به فروشنده دچار زیان های بزرگی شده است.

 

این نوع زیان ها در خریدهای بزرگ به راحتی درک می شوند اما متاسفانه در خریدهایی که هر روزه با آنها درگیر هستیم اصلا به چشم نمی آیند و نادیده گرفته می شوند.

 

کسی که نتواند یک خرید کوچک را به درستی انجام دهد قطعا در خریدهای بزرگ هم با مشکل مواجه خواهد شد.

 

پس تحقیق قیمت ها را جدی بگیریم.

 

عادت خرید طبق قانون ۴۸ ساعت

این قانون ما را ملزم می کند که هیچ وقت به صورت لحظه ای و بدون برنامه ریزی خرید نکنیم

 

قانون ۴۸ ساعت

 

 

و اگر خریدی که قرار است انجام شود در برنامه ریزی اول ماه و در فایل بودجه بندی قرار داده نشده بود باید از لحظه ای که تصمیم به خرید می گیرید تا لحظه ای که خرید واقعی را انجام می دهید حداقل ۴۸ ساعت یا دو شبانه روز گذشته باشد.

 

این زمان به این خاطر در نظر گرفته می شود تا شما در در طول آن به چند کار مهم بپردازید:

 

اول این که در طی این مدت خوب فکر کنید و خریدی که قرار است انجام دهید را سبک سنگین کنید که آیا لازم است این خرید انجام گیرد یا این که دارم به صورت کاملا احساسی تصمیم می گیرم که آن را بخرم.

یعنی برای خرید مورد نظر یک نیاز اساسی وجود دارد یا این که جزو خواسته های دارای اولویت اول است،

 

می توانید نگاهی به مقاله مقدار پول مورد نیاز هر کدام از ما بیاندازید.

 

همچنین گاهی ممکن است اصلا نیاز به خرید چنین وسیله ای نباشد و خیلی راحت با امانت گرفتن و یا اجاره گرفتن آن برای مدت چند روز مشکل تان حل شود

حتی اغلب اوقات بعد از دو روز به صورت کامل از خرید منصرف می شوید.

 

ادامه مطالب  تغییرات شغلی در دنیای امروز

دوم این که در طول این دو شبانه روز که تا زمان خرید فرصت دارید تا نسبت به محدوده قیمتی وسیله مورد نظر خوب تحقیق کنید و بتوانید با قیمت مناسب آن را تهیه کنید.

 

پس استفاده از قانون ۴۸ ساعت را در هنگام خرید کردن فراموش نکنید.

 

بدیهی است که این قانون شامل همه انواع خریدها نمی شود و برای خریدهایی از جنس خوراکی یا پرداخت قبوض خدماتی و … که قبلا در فایل بودجه بندی لزوم خرید آنها بررسی شده است لازم نیست.

 

اما مثلا اگر در وسط ماه تصمیم گرفتید که تلویزیون خانه را تعویض کنید و یک مدل جدید جایگزین کنید حتما لازم است که از این قانون استفاده کنید و تازه این در صورتی است که فایل بودجه بندی ماهیانه اجازه خرید این وسیله را به لحاظ مالی داده باشد.

 

 

تاکنون سه عادت بسیار مفید را در دوره قبل از خرید بررسی کرده ایم که دوباره به مرور آنها می پردازیم:

 

عادت های خوب خرید کردن در دوره قبل از خرید

عادت اول: عادت ایجاد فایل بودجه بندی

عادت دوم: عادت تحقیق در مورد قیمت ها قبل از خرید

عادت سوم: عادت خرید طبق قانون ۴۸ ساعت

 

همان طور که دیدید این عادت ها به لحاظ اجرایی بسیار ساده هستند و اصلا زمان زیادی هم نمی خواهند.

 

افرادی که سواد مالی بالا دارند با اجرای همین کارهای کوچک و البته حساب شده، همیشه به لحاظ مالی یک سروگردن از دیگران بالاتر هستند و مشکلات مالی خود را به حداقل رسانده اند.

 

 

نکات کاربردی ضمن خرید

 

 

در ادامه بحث راجع به عادت های خوب در خرید کردن به عادت هایی می رسیم که دقیقا در زمان خرید خودشان را نشان می دهند.

 

همان طور که قبلا گفتیم فرایند خرید کردن شامل سه مرحله قبل از خرید، ضمن خرید و بعد از خرید است

 

و افراد حرفه ای در هر کدام از این مراحل عادت های خوبی دارند که باعث می شود منجر به بهترین خرید شود.

 

 

عادت های خوب در دوره ضمن خرید

در ادامه می خواهیم در مورد رفتارها و عادت هایی صحبت کنیم که افراد حرفه ای به عنوان نکات کاربردی ضمن خرید در هنگام خرید رعایت می کند.

این رفتارها زمانی توجیه منطقی بالاتری دارند که قبلا و در دوره پیش از خرید برنامه ریزی های لازم برای آن انجام گرفته باشد و تحقیق قیمتی در مورد چیزی که می خواهیم بخریم صورت گرفته باشد.

 

خرید نکردن در اولین مغازه

فرد حرفه ای به اولین مغازه ای که رسید خریدش را انجام نمی دهد.

اگر شما برای برخی خریدهای خود به چندین مغازه مراجعه کنید و از قیمت و کیفیت انواع مختلفی از آن محصولات آگاه شوید قطعا می توانید خرید بهتری انجام دهید.

 

عدم اعتماد کامل به حرف های فروشنده

افراد حرفه ای به حرف های فروشنده اعتماد کامل ندارند و نظر خودشان را مهم تر می دانند.

البته این نکته زمانی درست خواهد بود که قبلا خودتان تحقیق لازم در مورد چیزی که می خواهید بخرید کرده باشید و با آگاهی در مورد قیمت محصول مورد نظر به خرید بروید.

 

این نکته را در نظر داشته باشید که هرگز به حرف های فروشندگان اعتماد کامل نکنید و این احتمال را در نظر بگیرید که فروشنده برای فروش بیشتر ممکن است برخی حقایق را از شما پنهان کند.

 

حساس بودن نسبت به قیمت

افراد حرفه ای هنگام خرید طوری رفتار می کنند که نشان دهند قیمت برایشان مهم است.

 

بیشتر افراد مخصوصا کسانی که دچار خجولی در خرید هستند در مغازه ها طوری رفتار می کنند که فقط کیفیت برایشان مهم است و قیمت برایشان مساله ای نیست.

تازه همان کیفیت را هم نمی توانند به درستی تشخیص دهند.

اینجاست که فروشندگان شروع می کنند به تعریف و تمجید از کیفیت محصولاتشان و در این گونه موارد حتما خریدار خجول مجبور می شود چیزی بخرد.

 

اما اگر از همان ابتدا که وارد مغازه می شوید در مورد قیمت ها بپرسید فروشنده می داند که در صورتی که قیمت بالا به شما بگوید فروشی نخواهد داشت در این حالت مجبور می شود حتی قبل از این که خودتان درخواست کنید تخفیف را در قیمت لحاظ کند.

 

دریافت فاکتور معتبر

افراد حرفه ای حتما از فروشنده بابت خریدی که کرده اند فاکتور معتبر دریافت می کنند.

 

قبل از ادامه بحث به این نکته اشاره کنم که گاهی فروشنده ها نام کالا و قیمت آن را روی یک برگ کاغد می نویسند و بدون مهر فروشگاه و زدن تاریخ به عنوان فاکتور به شما می دهند. این فاکتور معتبر نیست و موضوع بحث این نکته نیست.

 

اگر فروشنده به شما فاکتور دهد به این معنی است که می تواند نسبت به قیمتی که برای کالا درخواست کرده پاسخ گو باشد و در صورتی که بعدا متوجه شوید که قیمت را خیلی بالا گرفته می توانید از طریق مراجعی نظیر تعزیرات پیگیری کنید.

 

ادامه مطالب  با مفهوم برنامه ریزی مالی آشنا شوید

ضمن این که دریافت فاکتور به شما این امکان را می دهد که خریدهای خود را بهتر رصد کنید و در آینده در صورت لزوم به آن رجوع کنید.

 

انجام ندادن خریدهای اضافی

افراد حرفه ای تحت تاثیر حرف های فروشنده برای خریدهای اضافی قرار نمی گیرند و دقیقا طبق برنامه ای که از قبل داشتند خرید می کنند.

 

ترفند اغلب فروشنده ها به این شکل است که در کنار خریدی که انجام می دهید یکسری کالاهای دیگر به شما پیشنهاد می دهند.

 

این نوع خریدها که توسط پیشنهاد فروشنده صورت می گیرد از نوع خریدهای بدون برنامه ریزی است و توصیه این است که حتی در صورتی که پیشنهاد فروشنده را مناسب برای خرید دیدید در آن لحظه خرید نکنید و قانون ۴۸ ساعت را در مورد آن رعایت کنید.

 

اطمینان از خدمات پس از فروش

 افراد حرفه ای قبل از خرید، در مورد خدمات پس  از فروش یا نحوه برگشت کالا در صورت معیوب بودن سئوال خواهند پرسید.

جای بحث ندارد که همیشه احتمال این وجود دارد که جنسی که خریده اید ممکن است نیاز به خدمات پس از فروش داشته باشد یا در خانه متوجه شوید که معیوب است و باید آن را برگشت دهید.

کسی که در خرید کردن مهارت دارد همیشه این شرایط را در نظر دارد و قبل از خرید، نظر فروشنده را در این موارد جویا خواهد شد.

 

کارت بانکی جداگانه مخصوص خرید

افراد حرفه ای کارت بانکی مخصوص خرید دارند و با هر کارتی خریدهای فروشگاهی یا اینترنتی خود را انجام نمی دهند.

 

این روزها که امکان تقلب و کلاهبرداری از کارت های بانکی بیشتر شده است.

بهترین راهکار برای در امان ماندن از این کلاهبرداری ها این است که فقط از یک کارت بانکی برای این نوع خریدها استفاده کنید

و البته هرگز نباید در این کارت پول زیادی قرار داده شود تا در صورت کلاهبرداری ضرر زیادی متوجه شما نشود.

 

این ها و خیلی بیشتر نکات کاربردی ضمن خرید هستند که یک فرد حرفه ای رعایت می کند.

امیدوارم شما هم کم کم بتوانید این عادت ها را در خود شکل دهید.

 

در ادامه به بررسی عادت‌های بعد از خرید در افراد حرفه‌ای خواهیم پرداخت.

 

 

عادت های خوب در دوره بعد از خرید

 در این دوره اقدامات و عادت هایی را بررسی می کنیم که یک شخص حرفه ای بعد از خرید کردن آنها را به انجام خواهد رساند.

 

دقت داشته باشید که اگر ما خرید کردن را فقط شامل لحظه خرید بدانیم هرگز نمی توانیم خریدهای درست و حسابی داشته باشیم و اغلب خریدهایی که خواهیم داشت پر از اشتباه و پشیمانی خواهد بود و البته در این میان پول خود را هم از دست می دهیم.

 

اما اگر خریدی حساب شده و از روی برنامه داشته باشیم هرگز دچار پشیمانی در خرید نمی شویم و پول خود را دقیقا در جایی خرج کرده ایم که ضرورت داشته است بنابراین استفاده بهینه و عالی از پول خود کرده ایم.

مستندسازی

 

 

 

ضمنا در حالی که از روی برنامه ریزی خرید کنیم همیشه می توانیم پولی برای آینده به صورت پس انداز داشته باشیم.

 

مستندسازی اسناد خرید

مستندسازی اسناد خرید شامل تمام آن مدارک و فاکتورها و رسید تراکنش هایی می شود که خرید آنها را از فروشنده دریافت کرده اید.

 

این اسناد همگی باید در یک  جای امن و معتبر نگهداری شوند تا در آینده که نیاز به رجوع مجدد به آنها شد بتوانیم به آسانی دسترسی داشته باشیم.

 

و البته ناگفته نماند که برخی از این اسناد هم خیلی زود درجه اعتبارشان ساقط می شود و لازم نیست دیگر نگهداری شوند.

 

اما بهرحال تا زمانی که این اسناد می توانند محل رجوع شما باشند باید در جایی نگهداری شوند.

 

در مقاله  ذخیره و نگهداری اسناد مالی یک بحث مفصل راجع به مستندسازی و نگهداری از اسناد مالی داشته ایم حتما قبل از ادامه این بحث به این مقاله نگاهی بیاندازید تا با روش های نگهداری این اسناد بیشتر آشنا شوید.

 

چون حدس من این است که مقاله بالا را مطالعه کرده اید پس دیگر تکرار مکررات نخواهیم کرد و اینجا می خواهم علاوه بر روش هایی که در مقاله بالا به آنها اشاره شده است یک روش دیگر هم برای مستندسازی اسناد خرید به شما معرفی کنم.

 

فقط توجه داشته باشید که این روش جدید که در اینجا ذکر می کنیم نمی تواند به جای روش های اشاره شده قبلی مورد استفاده قرار گیرد و باید در کنار آنها استفاده شود.

 

یعنی شما علاوه بر این که به صورت فیزیکی اسناد خرید را نگهداری می کنید باید از این روش هم در کنار نگهداری فیزیکی اسناد استفاده کنید.

 

این روش که اتفاقا بسیار هم مورد استفاده قرار می گیرد یک روش بسیار معتبر و استاندارد جهت ردگیری و ثبت تمام خریدها و تراکنش های مالی در طول روز است  و به دو صورت دستی و نرم افزاری قابل اجراست.

 

ادامه مطالب  5 مرحله کلیدی مدیریت پول و مسیر رسیدن به آن

در ادامه هر کدام از این روش ها را توضیح می دهیم و شما با هرکدام که راحت تر بودید  می توانید از این به بعد مورد استفاده قرار دهید.

 

روش دستی مستندسازی اسناد خرید

در این روش شما نیاز به یک دفتر معین دارید.

 

دفتر معین دفتری است که با استفاده ازآن می توانید تاریخ، مبلغ و توضیحات مربوط به خریدهای خود را ثبت کنید.

 

توصیه من این است که در ابتدای هر سال یک دفتر معین که در همه نوشت افزار فروشی ها موجود است تهیه کنید و تمامی خریدهای روزانه خود را در آن ثبت کنید تا بتوانید یک رد گیری عالی از تمامی پول هایی که در طول یک دوره خرج کرده اید را داشته باشید.

 

تا حالا شده پولی دست تان بیافتد و بعد از مدتی که اثری از آن باقی نماند از خودتان بپرسید که پول من کجا رفت و چگونه خرج شد؟

 

و گاهی هرچقدر هم که فکر می کنید نمی توانید به یاد بیاورید که چگونه آن همه پول را خرج کردید.

 

بخصوص اگر وضعیت کاری تان به گونه ای باشد که لازم باشد بابت پولی که خرج کرده اید جواب هم پس بدهید.

 

در این حالت ها ثبت تراکنش های خرید در یک دفتر معین مشکل را حل می کند و شما می توانید در هر لحظه تاریخ، مبلغ و توضیحات مربوط به خریدی که داشته اید را ببینید.

 

واقعیت این است که ثبت هزینه ها و مشاهده میزانی پولی که در طول روز خرج می کنید می تواند به شما در مدیریت بهتر هزینه ها و ایجاد نگرش درست نسبت به خرید کردن کمک زیادی می کند.

 

روش نرم افزاری مستدسازی اسناد خرید

در این روش که البته با روش دستی به لحاظ ماهیت و نوع کارکرد تفاوتی ندارد به جای این که گزارش خریدهای روزانه را به صورت دستی و بر روی کاغذ ثبت کنید از نرم افزارهایی که برای این منظور طراحی شده اند استفاده می کنید.

 

نرم افزارهایی نظیر «هلو» که تحت آندروید است یا «حسابخانه مانی» یا «سحر» که تحت ویندوز هستند و یا «پارمیس» که تحت آندروید و IOS است همگی به صورت رایگان موجود هستند و به راحتی می توانید با نصب بر روی گوشی همراه، کامپیوتر یا لپ تاپ بعد از هر خرید گزارش آن را در نرم افزار وارد کنید.

 

این نرم افزارها توانایی گزارش گیری ماهیانه و سالیانه هم دارند و محیط کاربری بسیار ساده ای دارند و نیاز به دانستن مفاهیم حسابداری یا مالی ندارند.

 

اگر بر روی اینترنت یک جستجوی ساده با کلیدواژه «نرم افزارهای مالی شخصی» انجام دهید با انواع دیگری از این نرم افزارها آشنا می شوید.

 

نوع دیگری از نرم افزاهای ثبت گزارش خرید، استفاده از نرم افزارهای صفحه گسترده نظیر نرم افزار اکسل شرکت مایکروسافت است.

 

اگر با این نرم افزار آشنایی داشته باشید می توانید یک فرم مخصوص خود طراحی کنید و هر بار اطلاعات مربوط به خرید روزانه  خود را در آن ثبت کنید.

 

با این نرم افزارها هم می توانید گزارش های خوبی از میزان خرید ماهیانه یا سالیانه خود بگیرید.

 

به هر حال صرف نظر از این که از چه روشی برای ثبت هزینه های روزانه خود استفاده می کنید مهم این است که در انجام کارتان مداومت داشته باشید و هر روز هزینه های خود را ثبت کنید.

 

برخی افراد ممکن است با ثبت دستی هزینه ها راحت باشند بعضی ممکن است با نرم افزارهای نصب شده بر روی گوشی و برخی هم با کامپیوتر یا لپ تاپ راحت تر باشند هیچ کدام برتری آنچنانی بر همدیگر ندارند مهم نظر شخصی خودتان است و هر کدام را که دوست داشتید می توانید استفاده کنید.

 

افراد حرفه ای ثبت روزانه هزینه ها و خریدها را به صورت یک عادت درآورده اند و همیشه در طول روز مدیریت امور مالی و پیگیری هزینه های خود را در نظر دارند و مستندسازی اسناد خرید یکی از مهارتهایی است که آنها در خود بوجود آورده اند.

 

شما هم از همین امروز شروع کنید و با انتخاب یکی از روش های ذکر شده به مستندسازی اسناد خرید خود بپردازید.

 

 

در پایان یادآوری می کنم که تا می توانید روی خرید کردن حساس باشید و پول تان را در جایی خرج کنید که بیشترین استفاده را برایتان دارد.

 

با یادگیری عادت های خوب هنگام خرید و البته از بین بردن عادت های بد می توانید بعد از مدتی به مهارت خرید کردن دست پیدا کنید.

 

Print Friendly, PDF & Email
ارز دیجیتال مشاوره سرمایه گذاری اینستاگرام

به این مطلب امتیاز بدید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی